Tämä on ihan keskikertaista Uunoa.

26.6.2005 17:15

Alkuperäinen nimi:Uuno Epsanjassa
Valmistusvuosi:1985

Uuno Turhapuro (Loiri) on etsimässä töitä (Montakohan kertaa on mahtanutkaan niitä etsiä?). Uuno löytääkin töitä eräästä pienestä ja ilmeisesti aika heikkolaatuisesta matkatoimistosta. Uuno pääsee kirjekurssille ja hänestä tulee matkaopas. Toisaalla Uunon appiukko vuorineuvos Tuura (Hämäläinen) pyrkii ministerin (Parjanne) puheille. Tuura haluaa ministerin allekirjoittavan erään tärkeän kauppasopimuksen. Ministeri on kuitenkin lähtenyt lomalle Epsanjaan. Tuura siis päättää mennä vaimonsa (Nordberg) ja tyttärensä Elisabetin (Raita) kanssa lomalle Epsanjaan. Tuuran tavoitteena on tietenkin saada nimi paperille. Matkaan tulee mukaan työtehtävissä myös itse Uuno. Myöskin Uunon kaveri Sörsselssön tulee mukaan. Sörsselsönin eukko oli ottanut hatkat ja erinäisten ongelmien jälkeen Sörsselssönille saatiin uusi eukko ja nyt hän on häämatkalla yksin. Kenenkään lomasuunnitelmat eivät suju aivan suunnitelmien mukaan.

Tämä on ihan keskikertaista Uunoa. Ei tämä paljon uutta tuo vanhaan Uuno-kontekstiin, mutta sentään vanhojen vitsien kierrätykseltä ollaan varsin hyvin vältytty. Näyttelijät tekevät aika lailla samanlaisen roolisuorituksen kuin muissakin Uuno-leffoissa. Vesa-Matti Loiri on hyvä Uunona ja Tapio Hämäläinen tekee loistavaa työtä Tuuran tulkitsijana. Hämäläinen saa hahmostaan jopa enemmän irti kuin yleensä.

Sitten vielä loppuun eräs mielenkiintoinen juttu, jonka todenperäisyydestä en tiedä. Osa tästä leffasta oli kuvattu Espanjassa. Siellä sattui olemaan myös Sean Connery. Huhu sitten kertoo, että myöhemmin kuvausryhmälle tuli mieleen, että Connerya olisi voitu pyytään pieneen rooliin leffan, mutta se oli jo myöhäistä. Tiedä häntä sitten.

Arvosteltu: 26.06.2005