Taidokkaasti tehty ja nautittava jännityselokuva.

27.8.2003 21:52

Alkuperäinen nimi:Ransom
Valmistusvuosi:1996

Tom Mullen (Mel Gibson) on keskisuuren lentoyhtiön omistaja. Hänellä on menestyvä vaimo ja älykäs ala-asteikäinen poika. Hänen elämässään kaikki tuntuu olevan täydellistä, kunnes poika yllättäen kidnapataan. Kidnappaaja Jimmy Shaker (Gary Sinise) ei ole mikään onneton amatööri, vaan kylmäverinen ja taitava ammattirikollinen, joka ei kaihda keinoja saadakseen lunnasrahat itselleen.

Mutta Tom Mullen ei olekaan Shakerille helppo vastus. Alkaa kahden periksiantamattoman älykön mittely. Sivulliset kummankin osapuolen ympärillä painostavat taktiikan muutoksiin, ja painostus on raskasta, etenkin Mullenin kohdalla, jonka pojan henki on jatkuvasti veitsenterällä. Toisaalta Shakerin toverit pelkäävät oman nahkansa puolesta.

Ransom on taidokkaasti tehty ja nautittava jännityselokuva, joka suorastaan naulitsee katseen ruutuun koko kaksituntisen ajaksi. Näyttelijäsuoritukset hipovat täydellisyyttä, etenkin kaksikko Gibson-Sinise vakuuttaa. Muut hahmot elokuvassa jäävät hieman etäisiksi, mutta eivät kuitenkaan kärsi ylikaraktersoinnista tai kiiltokuvamaisuudesta. Juoni ei kärsi ennalta-arvattavuudesta, mutta silti jokainen yllättäväkin käänne on uskottava.

Audiovisuaalisesti koen elokuvan olevan keskitasoa, siis huolellista, muttei mitenkään merkittävästi silmiin- tai korviinpistävää työtä. Tämä vaikuttaa kuitenkin ihan tarkoitukselliselta. Mitään häiritseviä päälleliimattuja ”taide-elementtejä” ei ole ympätty nostamaan elokuvan arvoa, vaan pääpaino on rehellisellä kerronnalla. Klisheitäkään en havainnut, mikä myös lämmitti meikäläisen sydäntä (ja vähän yllättikin, onhan kyseessä Ron ”Kaunis mieli” Howard-elokuva). Suosittelen laatujännityksen nälkään.

nimimerkki: Pikkulintu

Arvosteltu: 27.08.2003