9.7.2012 00:47

Alkuperäinen nimi:The Amazing Spider-Man
Valmistusvuosi:2012

Uudet näyttelijät, uusi ohjaaja, vanha tarina. The Amazing Spider-Man aloittaa hämis-leffasarjan alusta. Saamme siis toistamiseen nähdä, miten Peter Parkerista tulee Hämähäkkimies ja miten hänen setänsä kuolee. Vaikkakin yksityiskohdat ovat eri, supersankarin alkuperätarina on sama.

Peter Parker on epäsuosittu luokiolaisnörtti. Eräänä päivänä häntä puraisee radioaktiivinen hämähäkki ja hän saa supervoimat. Kaikkeen radioaktiivisuus pystyykin, vai mitä. Vaikka tarina on nähty aiemminkin valkokankaalla, tälläkin kertaa toteutus on todella hyvä. Itse pidin alkuperäisestä Sam Raimin Hämis-leffasta, joten olin alkuun hieman epäileväinen uutta tuotantotiimiä kohtaan. Onneksi olin täysin väärässä. Peter Parkerin tarina osui täysin nappiin ja Andrew Garfieldin näytteleminen saa katsojan samaistumaan hahmoon.

Tällä kertaa Peterin tyttöystävä ei olekkaan Mary Jane Watson, vaan Gwen Stacy, joka oli Peterin ensimmäinen tyttöystävä sarjakuvissa. Häntä esittää ihana Emma Stone, joka on taitava näyttelijä, ja jolla on noususuhdanteinen ura. Tämän elokuvan pahiksena nähdään dr. Curtis Connors, eli Lisko. Häntä näyttelee Rhys Ifans. Ifans osaa taitavasti näytellä elokuvan alkupuolella tohtoria ystävällisenä ja sympaattisena, ja taitavasti muokkaa hahmon olemuksesta vastenmielisen elokuvan loppupuoliskolla. Lisäkehuja näyttelemisestä ansaitsevat myös Peterin tätiä ja setää näyttelevät Sally Field ja Martin Sheen.

Näyttelijät ovat hyviä, efektit hyviä, tarina on hyvä ja ohjaaja on tehnyt työnsä. Onko elokuvalla siis mitään miinuspuolia? Kyllä on. Tohtori Connorsin taustatarina on huonosti kyhätty. Heti elokuvan alussa hänet nähdään yksikätisenä miehenä, eikä katsojalle kerrota, mitä kädelle on tapahtunut. Lisäksi elokuvassa vihjaillaan Connorsin ja Peterin vanhemipien yhteistyöstä ja tohtorin sekaantumisesta heidän kuolemaansa. Näitä vain vihjaillaan, eikä kunnon selitystä saada. Lisäksi elokuvan aikana Peter jahtaa roistoa, jolla on tähtikuvia tatuoituna käteensä. Tätä miestä ei saada kiinni, joten on oletettavaa, että hän palaa jatko-osassa. Hämäävintä on se, että hahmo unohtuu kokonaan juonen edetessä, eikä häntä mainita enää loppua kohden.

The Amazing Spider-Man on kuitenkin elokuva elämys, jota ei kannata missata.

Arvosteltu: 09.07.2012