Näyttelijäkaarti on nimekäs siinä määrin, että jokaiselle on ilmeisesti yritetty kirjoittaa oman leffan verran tarinaa.

12.8.2009 04:24

Teoria: Oikea Mika Kaurismäki on kaapattu 80-luvun lopulla propagandaohjaajaksi Pohjois-Koreaan ja korvattu kaksoisolennolla. Jaa että todisteita? Voitte katsoa ne hänen filmografiastaan, jonka uusin tuotos vahvistaa epäilyjä entisestään. Tämä ei kertakaikkiaan voi olla sama mies, joka on ohjannut uransa alkuvaiheessa Arvottomat.

Haarautuvan rakkauden talo alkaa kieltämättä lupaavasti: Juhani (Hannu-Pekka Björkman) ja Tuula (Elina Knihtilä) päättävät erota sivistyneesti, jakavat talon ja kostavat syöksykierteellä toisilleen mustasukkaisuuttaan. Pääosaesittäjien raivoilua on hersyvän hauskaa seurata. Varsinkin Björkman sopii mainiosti keski-ikäisen tulivuoren tohveleihin.

Leffa ei kuitenkaan kauaa suostu keskittymään pääkaksikon erokomediaan, vaan päättää pian laajentaa reviiriään jonkinlaiseksi epämääräiseksi perhedraamatrilleriksi. Petri Karran alkuperäisromaani ei ole siirtynyt valkokankaalle sujuvasti, vaan genrenvaihdokset ja hahmojen liikatarjonta tuovat liian useasti mieleen ajatuksen ”no, ehkäpä tää sitten toimii kirjassa paremmin”. Näyttelijäkaarti on nimekäs siinä määrin, että jokaiselle on ilmeisesti yritetty kirjoittaa oman leffan verran tarinaa. Lopputulos töksähtää: viimeinen kolmannes lähtee orgioineen ja äitiongelmineen jo täysin lapasesta, ja kuvio ratkeaa lopulta vetelästi, puolivalmiilta tuntuvalla tavalla. Leffan hahmot ovat kyynisiä paskiaisia, joille nauraisi mielellään – kun sitten lähdetäänkin keräämään sympatiapisteitä pitkän kaavan kautta, ollaan pahasti hakoteillä.

Olen pitänyt Irina Björklundia ja Tommi Erosta kelpo näyttelijöinä, mutta Haarautuvan rakkauden talossa heidän roolihahmonsa yksinkertaisesti puistattavat. Kaksikon käydessä sananvaihtoa leffan luultavasti vaivaannuttavimmassa kohtauksessa alkaa yksinkertaisesti hävettää suomalaisen elokuvan puolesta. Mitä resurssien ja lahjojen haaskaamista! Kysyn vaan, miten tällaisella opiskelijaluokan käsikirjoituksella voidaan oikeasti läpäistä tuotantoportaat ja edetä kuvaamaan?

(Aivan niin: siten, että aluksi mainittu teoria pitää kutinsa ja Kim omistaa oikeasti elokuvasäätiömme. □)

Arvosteltu: 12.08.2009

Lisää luettavaa