Leppoinen komedia tieteishömpällä maustettuna.

19.5.2004 17:45

Alkuperäinen nimi:Cocoon
Valmistusvuosi:1985

Hoitokodissa asuvat vanhukset menevät lähistöllä olevien naapureiden uima-altaaseen uimaan ja sen seurauksena he muuttuvat nuoremmiksi. Samalla avaruusoliot yrittävät pelastaa kansalaisiaan.

Leppoinen komedia tieteishömpällä maustettuna. Tuolla lauseella voi Cocoonia luonnehtia. Katsojalla on koko ajan mukava olo ja elokuva jaksaa vaan viihdyttää. Mitään erikoisia näyttelijäsuorituksia ei ole mukana, mutta tunnelma on kepeä. Pituus on ehkä hieman liian pitkä sillä muutama tylsäkin hetki on saatu mukaan. Sci-fipuoli on elokuvassa jotain todella typerää ja parhaat hetket filmi kokee kuvatessaan vanhusten arkea ja heidän jo melkein kuollutta elämäänsä.

Ron Howard osaa ohjata, mutta parhaimmillaan jätkä on lämminhenkisissä perhekuvauksissa. Näyttelijät eivät ole mitään parhaita, mutta onnistuvat rooleissaan ihan hyvin. Muutaman kerran hymyn sai huulille ja minulla ainakin oli ihan mukavaa noin parin tunnin ajan. Se riittää sillä pelkkänä viihteenä tämä pitääkin ottaa. Jatko-osakin tälle on pyöräytetty, joka on aika huono.

Itselleni Ron Howardin leffat ovat tapauksia, jotka on pakko nähdä ja senpä takia tällä kertaa oli kyseessä pieni pettymys. Howard tekee elokuvistansa varmoja menestyksiä ladaten ne täyteen lämpöä ja miellyttävää huumoria, mutta joku jää aina vajaaksi ja se jokin tästäkin puuttuu. Kumminkin viihdyttävä pläjäys, jonka jaksaa kertaalleen katsastaa.

Arvosteltu: 19.05.2004