Enimmäkseen huumorikohtaukset on hyvin toteutettua ja vitsit oikeasti hauskoja.

14.1.2004 18:29

Alkuperäinen nimi:Jane Austen's Mafia!
Valmistusvuosi:1998

Jane Austenin mafia on parodia enimmäkseen Kummisetä -elokuvasta, mutta parodisoinnin kohteeksi joutuvat myös Mafiaveljet, Casino, Forrest Gump ja Scarface. Tarina on sama kuin Kummisedässä, mutta paljon hauskempi. Eli valtataistelu ”perheen” herruudesta. Anthony Cortino (Mohr) perii isänsä (Bridges) vallan, mutta näppejään nuolemaan jää vanhempi veli Joey (Burke). Syntyy katkeruutta veljesten välille, ja sitä lähdetään selvittelemään Kummisedän tarinoita rinnastaen.

Jane Austenin mafia löytyi hyllystäni VHS:nä, joten päätin jälleen virkistää muistiani ja katsoa sen, koska muistin, että se olisi hyvä. No niinhän se olikin, jälleen monen katselu kerran jälkeen se jaksoi yhä naurattaa. Jim Abrahams on ohjannut taas kerran loistavan kreisikomedian, jota ei totisen henkilön kannata vaivautua katsomaan, sillä jokainen hetki on armotonta kreisikomediaa isolla K:lla. Hei me lennetään ohjaajana tuttu Abrahams toistaa tosin hieman samanlaista kaavaa kuin aikaisemmissa elokuvissa. Kaikkia vitsejä ei ymmärrä, ellei ole nähnyt mafialeffoja, joten ilman mafialeffa tietämystä katselunautintoa ei saa niin paljon kuin mahdollista. Itse jonkin verran mafialeffoja nähneenä löysin leffasta tuttuja kohtia, joita oli ilo bongata. Toki Jane Austenin mafiassa on myös huonoja vitsejä, kuten komedioissa aina, mutta enimmäkseen huumorikohtaukset on hyvin toteutettua ja vitsit oikeasti hauskoja.

Abrahams kuuluu kiistämättä kreisikomedian tekijöiden aateliin. Abrahamsin mielikuvitusta voi vain ihailla, kun hän saa tehtyä koko leffan pituudelta siitä hauskan. Legendaarisen Mies ja alaston ase -elokuvan tasolle on tosin vaikea päästä, mutta silti loistava parodia.

Nimimerkki: Viisas

Arvosteltu: 14.01.2004