Batman-elokuvaa Hitchcockin hengessä?

23.6.2017 15:31

The Batman näytti jo jonkin aikaa täysin kuolleelta projektilta. Ben Affleckin tähdittämä leffa menetti ohjaajansa alkuvuodesta, kun Affleck pyörsi päätöksensä myös sekä käsikirjoittaa että ohjata elokuvan. Hänen sanojensa mukaan roolin näytteleminen vaatisi sellaista keskittymistä ja intohimoa, että oli selvää hänen pystyvän suoriutumaan hyvin vain joko näyttelemisestä tai ohjaamisesta. Korvaajaksi ohjaajanpallille valittiin Matt Reeves, jonka nimi oli ollut ehdokaslistalla tehtävään jo ennen Affleckia.

Reevesillä on aikaa tarttua Batman-projektiin pian, kun hänen Sota apinoiden planeetasta -elokuvansa on saanut ensi-iltansa. CNETille antamassaan haastattelussa Reeves näkee yhteneväisyyttä molempien leffojen välillä – hän toteaa elokuvien ajatuksen olevan herättää katsojat tuntemaan, mitä sen hahmot tuntevat. Vaikka Batman-raina on Reevesin osalta vasta alkutekijöissään, hänellä on jo tietty näkemys siitä.

– Haluan varmistaa, että [katsoja] kokee jotakin tarinan päähenkilön näkökulmasta. Olen suuri Hitchcock-fani – pidän ajatuksesta tulla upotetuksi tarinaan siinä perspektiivissä, Reeves maalailee. Hän on aiemmin paljastanut olleensa lapsena myös hulluna Batmaniin, ja olleensa kiinnostunut siitä, miten hahmolla ei oikeastaan ole supervoimia, vaan kivulias menneisyys, mikä ajaa tätä etsimään paikkaansa viallisessa maailmassa. Uuden Batman-leffan ensi-illan uumoiltiin jo pari vuotta sitten asettuvan ehkä vuoteen 2019, ja ohjaajan vaihduttua tämä aikataulu näyttää yhä mahdolliselta.

Lähteet: CNET, SlashFilm, THR, LA Times

Kuva: Warner Bros./Batman v Superman: Dawn of Justice