Sitkeästi tuulimyllyjä päin

10.8.2014 13:38

Ohjaaja Terry Gilliamin (12 apinaa, Fisher King) yritykset kuvata Miguel de Cervantesin klassikkoteokseen Don Quijote pohjaava elokuva ovat vuosien saatossa epäonnistuneet yksi toisensa jälkeen. Aikanaan Johnny Deppiäkin työllistänyt raina on kohdannut mm. tuotannon pysäyttävät luonnonvoimat, kuten aiheesta tehty dokumentti Lost in La Mancha esitti jo vuonna 2002. Mutta kuten Don Quijote, Gilliam ei ole lannistunut.

Gilliamin piti aloittaa Don Quijotensa kuvaukset jälleen kerran tänä vuonna, mutta ohjaajan elokuvia aiemminkin vaivanneet rahoitusongelmat ovat lykänneet suunnitelmia. Nyt Gilliamilla on vaihteeksi hyviä uutisia ikuisuusprojektinsa suhteen: Empire Onlinelle antamassaan haastattelussa ohjaaja kertoo rahoituksen järjestyneen ja kuvausten alkavan ensi vuoden alussa.

Tuulimyllyjä vastaan taistelevan ritarinrähjän seikkailut on myös kirjoitettu jälleen kerran uusiksi. Kun pari vuosikymmentä sitten Gilliam aikoi toteuttaa Don Quijoten tarinan aikamatkustuskuvioin, nyt hänen tarkoituksensa on ammentaa tarinaan omista vastoinkäymisistään. Gilliamin tuoreimmassa visiossa elokuvan päähenkilö on aiemmin tehnyt itse elokuvan Don Quijotesta ja suistanut sillä monta elämää raiteiltaan.

Ketkä Gilliamin Don Quijoten pääosissa nyt näyttelevät, sitä ohjaaja ei vielä palajastanut. Toiveissa joka tapauksessa on, että tällä erää elokuva saadaan viimenkin purkkin ja markkinoille. Jos niin käy, ohjaaja lienee positiivisesti yllättynyt myös itse.

– Olen tehnyt sen niin monesti – tai en ole – uskon siihen vasta nähdessäni sen. äkaikesta huolimatta käyttäydyn kuin kaikki menisi suunnitelmien mukaan, Gilliam toteaa huvittuneena.

Kuva: Jean Ignace Isidore Gérard (Don Quijote, 1848)