Scarfacen uusi versio etenee

29.9.2016 13:09

Mafiapiireistä ammentanut Scarface – Arpinaama on näyttelijä Al Pacinon ikimuistoisimpia elokuvia. Tarinasta on nyt tekeillä uusi versio. Sen ohjaajan, Antoine Fuquan (kuvassa), nimi ilmoitettiin julkisuuteen jo jokin aika sitten, mutta nyt elokuvalle on saatu myös maineikas käsikirjoittaja.

Uutta Scarface-elokuvaa käsikirjoittaa Terence Winter, joka sai Oscar ehdokkuuden The Wolf of Wall Street -tekstistään pari vuotta sitten. Hän on kunnostautunut myös Sopranos– ja Boardwalk Empire -sarjojen käsikirjoittajana, jotka molemmat kuvaavat monipuolisesti rikollisten elämää. Winter on jo toinen Scarface-projektiin palkattu käsikirjoittaja, sillä hänen tehtävänsä on hioa Jonathan Hermanin (Straight Outta Compton) jo aiemmin kirjoittamaa tekstiä.

Ohjaaja Fuqualle Scarface on toinen uusintaversio putkeen, sillä hänen ohjaamansa ja parhaillaan elokuvateattereissa oleva westerninsä The Magnificent Seven on sekin jo kolmas versio samasta tarinasta. Fuquan mukaan uusi Scarface on kuitenkin ajankohtainen, sillä elokuvan päähenkilö on maahanmuuttaja ja tarinassa käsitellään amerikkalaista unelmaa.

– On olemassa lupaus, että jokaiselle annetaan yhtäläinen tilaisuus, mutta niin ei aina tapahdu. […] Meksikossa käy juuri nyt niin – sieltä päähenkilö on kotoisin – se on relevanttia, eritoten ihmisten puhuessa muurien rakentamisesta ja muusta sellaisesta. Me käsittelemme yhä maahanmuuttoa, me käsittelemme yhä sitä, mikä saattaisi muuttaa jonkun Arpinaamaksi, Fuqua luonnehtii.

Nyt tekeillä oleva Scarface-versiointi on kolmas tulkinta samasta aiheesta. Ensimmäinen, italialaissiirtolaisesta kertonut versio, valmistui jo vuonna 1932, ja sen pääosassa nähtiin aikansa huipputähti, entisen Itävalta-Unkarin alueella syntynyt Paul Muni. Al Pacinon tähdittämä versio, vuodelta 1983 oleva Scarface, kertoi kuubalaissiirtolaisesta.

Lähteet: Tracking Board, ScreenRant

Kuva: Nicogenin