Tiesitkö tätä Uhrilampaista?

18.2.2016 07:22

Jännityselokuvien kermaan lukeutuvan Uhrilampaiden ensi-illasta on tänä vuonna kulunut tasan 25 vuotta. Vaikka elokuva julkaistiin Suomessa vasta maaliskuun 1991 lopussa, otamme varaslähdön juhlavuoteen muun maailman mukana ja pöyhimme leffan historiaa.

Anthony Hopkins nousi kaikkien tietoisuuteen viimeistään juuri tästä elokuvasta. Hänen tulkintansa mielipuolisesta Hannibal Lecteristä on ikoninen, mutta Hopkins ei toki ollut ensimmäinen ehdokas rooliin. Näyttelijä Gene Hackman oli hankkinut Thomas Harrisin luoman tarinan elokuvausoikeudet ja alkujaan Hackman suunnitteli sekä näyttelevänsä Lecteriä että ohjaavansa elokuvan itse. Kovaotteisten miesten ja myöhemmin myös Armoton-westernin tähti myös harkitsi suuren työmäärän vuoksi näyttelevänsä Lecterin sijasta pienempää roolia, FBI-johtaja Crawfordia, jota myöhemmin esitti Scott Glenn.

Uhrilampaiden käsikirjoittaja Ted Tallyn mukaan Hackmanilla oli mielessään yksi vahva vaihtoehto Lecterin näyttelijäksi. Tally ei saanut tietää henkilön sukunimeä, sillä Hackman oli viitannut näyttelijään vain etunimellä Bobby. Vaikka Bobby saattoi tarkoittaa esim. Robert De Niroa, on todennäköisempää, että kyseessä oli Hackmanin vanha tuttu ja entinen asuinkumppani Robert Duvall (Kummisetä). Hackman kuitenkin luopui projektista tyttärensä luettua Harrisin kirjan ja vakuutettua isälleen, ettei hänen kannattaisi tehdä tätä elokuvaa. Näin ollen ohjaajaksi tuli lopulta Jonathan Demme ja Lecteriksi valittiin Anthony Hopkins, jonka Elefanttimies-elokuvassa tekemä roolityö oli puhutellut Demmeä.

Lähteet: CinemaBlend, Vanity Fair, Pittsburgh Film History: On Set in the Steel City

Kuva: MGM