Jennifer Lawrence ulos X-Men-roolista – ketkä jatkavat?

24.3.2015 09:22

Sinihipiäisen muodonmuuttaja Mystiquen roolia X-Men: First Class -elokuvasta asti näytellyt Jennifer Lawrence jättää tuoreen ilmoituksensa mukaan kyseisen osan taakseen. Hänet nähdään Mystiquena vielä tulevassa X-Men: Apocalypse -rainassa, mutta sen jälkeen Lawrence on päättänyt keskittyä muihin osiin. Näyttelijän ratkaisu ei tullut X-Men-yleisölle täysin yllätyksenä, sillä hän on monen muun X-Men-tähden tavoin kerännyt muissa rooleissaan vähitellen lisää arvostusta ja sitä myötä myös saanut paremman aseman palkkaneuvotteluissaan.

Aivan X-Men-sarjakuvafilmatisointien ensimmäisestä elokuvasta lähtien mutanttisankarien riveissä esiintynyt Hugh Jackman on vuosien varrella puhunut aikeistaan jättää Wolverinen nahkarotsi naulaan. Syyksi hän on ilmoittanut sen ilmeisen, eli oman ikääntymisensä. Viime vuoden parhaan elokuvan Oscarin voittanut näyttelijäkuvaus Birdman innoitti Jackmanin kuitenkin ajattelemaan asiaa uudelta kannalta ja hänet nähdään edelleen kyseisessä osassa niin X-Men: Apocalypsessa kuin vuodelle 2017 luvatussa Wolverinen omassa elokuvassa.

– Sanoin vaimolleni [Birdmanin] opetuksen olevan, ettei minun pitäisi koskaan lopettaa Wolverinen näyttelemistä. Minun täytyy löytää keino, jonka avulla voin näytellä häntä kuolemaani saakka, Jackman toteaa pilke silmäkulmassa helmikuussa antamassaan haastattelussa.

Elokuvasarjassa niin ikään sen alusta alkaen näytelleet veteraanitähdet Ian McKellen ja Patrick Stewart ovat molemmat olleet lähtöpuheiden kohteena. Vanhemman Magneton ja professori X:n näyttelijöitä ei hahmojen varhaisempiin vaiheisiin keskittyvässä X-Men: Apocalypsessa aiemman tiedon perusteella tarvita, mutta Patrick Stewart on myöhemmin kertonut muuta.

– Magneto, Ian McKellen, on varmasti siinä mukana, Stewart on ilmoittanut kollegansa puolesta.

Jatkostaan epävarmoihin kuuluu vielä nuoren Hank McCoyn alias Beastin näyttelijä Nicholas Hoult. Siviilissä Jennifer Lawrencen kanssa seurustellut Hoult on allekirjoittanut sopimuksen, johon sisältyy tulevista sarjan leffoista vain X-Men: Apocalypse. Elokuvan on huhuttu käsittelevän heidän hahmojensa suhdetta, mutta Lawrencen lähtiessä Houltille ei välttämättä löydetä tarpeeksi käyttöä.

Yksi mahdollisuus pidetystä franchisesta pudotetulle näyttelijälle on Ryan Reynoldsin tie: Parjatun X-Men Origins: Wolverine -leffan valtavaa Wade Wilsonia näytellyt Reynolds palaa franchiseen Deadpoolin nahoissa ensi vuonna, Deadpooliin keskittyvässä elokuvassa. Tästä on osaksi kiittäminen suuren fanilauman aktivoinutta online-kampanjaa, johon sisältyi mm. studion hylkäämän leffaidean demomateriaalin vuotaminen verkkoon.

Lähteet: Variety, Collider, Just Jared, ScreenRant, IGN

Kuva: SF Film