Ylitsepursuava ja tylsähkö; viimeisin silaus nokkeluudesta jää uupumaan.

17.5.2008 23:59

Alkuperäinen nimi:Catch Me If You Can
Valmistusvuosi:2002

Tositapahtumiin perustuva ”Ota kiinni jos saat” kertoo nuoresta newyorkilaisesta huijarista, joka saa liittovaltion poliisin peräänsä shekkiväärennöksiensä vuoksi 1960-luvulla. Steven Spielbergin veijarimaisen draaman, rikoksen ja komedian sekoituksen pääosissa loistavat Leonardo DiCaprio ja Tom Hanks, joista oikeastaan vain ensimmäinen pääsee kunnolla elementtiinsä. Huijarin isää näyttelee Christopher Walken, joka loppujen lopuksi saa ruutuaikaa harmittavan vähän.

Suurin ongelma leffassa on sen pituus. Ei tämänkaltaisen elokuvan pitäisi kestää näin pitkään yli kahta tuntia, joten tässä asiassa Spielberg astui ensimmäiseen sudenkuoppaan. Toisekseen elokuvan käsikirjoitus tuntuu hutaistulta monine turhuuksineen ja asioineen, joita olisi voinut tiivistämällä ja muokkaamalla saada paremmiksi.

Tiedä sitten kuinka uskollisesti tositapahtuman kuviot ovat elokuvan juonessa kiinni, mutta komedian lisääminen tarinaan on enimmäkseen onnistunutta. Sekään ei kuitenkaan riitä pelastamaan elokuvaa sen huonoilta ominaisuuksilta. Ulkoisesti ”Ota kiinni jos saat” on omintakeinen ja houkutteleva, mutta sisältä hieman liian ontto tai pikemminkin ylitsepursuava ja tylsähkö; viimeisin silaus nokkeluudesta jää uupumaan.

Arvosteltu: 17.05.2008