Yksi ehdottomasti parhaista Star Wars -elokuvista.

19.5.2005 19:07

Alkuperäinen nimi:Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith
Valmistusvuosi:2005

Star Wars, tuo kaikkien aikojen leffa-tapaus on sitten vihdoinkin tullut päätökseensä, kun alkuperäinen Star Wars-trilogia ja uudempi Star-Wars-trilogia kohtaavat viimeisessä puuttuvassa elokuvassa, Episodi III:ssa.

19.5.2005, kolme minuuttia ylipuolen yön oli tuo aika, jolloin tuhannet, ehkä jopa miljoonat Star Wars -fanit ympärimaailmaa kerääntyivät teattereihin sydänpomppien odottavan näkevänsä sankariensa tuhon ja imperiumin, mutta eteenkin aikamme suurimman pahiksen, AFI:n pahisten listalla toiseksi heti Hannibal Lecterin jälkeen sijoittuneen, mustanpuhuvan ja legendaarisen hengityksen omaavan Darth Vaderin synnyn.

Täytyy myöntää itsekkin olevani Star Wars -fani, eikä mikään estänyt minua hankkimasta kivenalla olevia lippuja Lucasin elämäntyön lopetusosaan.

Saavuin Oulun elokuvateatteri RIO:n 23.36. Teatterin ulkopuolella mietin hetken Lucasin mahdollisuuksia luoda saagalleen arvoisensa loppu, kun kaksi aijempaa episodia ovat olleet aikalailla materialisistisia, joista kummastakin on puuttunut alkuperäisten Tähtien Sotien viehätys ja lumo. Ensimmäinen osa kyllä antoi kyllä toivoa paremmasta tulevaisuudesta, mutta ”synkemmäksi” tarkoitettu kakkososa alitti kaikki odotukset. Mietin myös näitä näyttelijöitä, onhan Hayden Christensen tässä nyt kuitenkin todella isossa osassa, mutta hän oli edellisessä suorastaan ärsyttävä. Toinen arveluttava tekiä oli kakkososassa itsensä täydellisesti munannut Natalie Portman.

Tasan 00.03 salialkoi hämärtyä ja kohta päästiinkin elokuvan alkuun. Ja se tuttu tunne iski heti, kun ruutuun ilmestyi teksti: Kauansitten, kaukaisessa galaksissa…

Kloonisota raivoaa galaksissa. Kansleri Palpatine on kaapattu ja sankari-Jedeillemme, Anakin Skywalkerille ja Obi-Wan Kenobille on annettu loistavan pikkudroidi R2-D2:n kanssa tehtävä pelastaa tämä. Tässä tulee jo elokuvan ensimmäinen hyvä idea, että aloitetaan suoraan toiminnasta. Pienoisten ponnistelujen jälkeen Jedit onnistuvatkin pelastamaan Palpatinen, mutta kapuloita rattaisiin ehti laittaa Kreivi Dooku, joka saa kuitenkin tuta Anakinin voiman kaulassaan, ja droindikenraali Grievous, joka pääsee pakenemaan. Kotopuolessa Anakin saa tietää vaimonsa Padmen olevan raskaana. Ilosta sekaisin oleva Anakin kuitenkin näkee seuraavana yönä painajaista, jossa Padme kuolee synnytykseen ja on aivan varma, että tuo uni myöskin toteutuu. Ja Anakin on valmis tekemään mitä vain tuon estämiseksi… Ja kohta hän tunteekin pimeän puolen viettelyn nousevan mahdottomaksi kestää. Pelastaakseen Padmen, Anakinin vannoo Sithin valan ja haluaa oppia voiman toisen puolen mahdin, joka hänen opettajansa, itse Darth Sidiouksen mukaan olisi niin voimakas, että tämä voisi pelastaa vaimonsa varmalta kuolemalta. Ja eipä aikaakaan kun Imperiumi perustetaan ja joka ikinen Jedi julistetaan sen viholliseksi. Ja kohta nähdään sellainen vapaa pudotus suoraan pimeyteen että ei muusta väliä.

Jos pitäisi nimetä elokuva, joka ylitti kaikki odotuksen ja suurin yllättäjä, mitä olen nähnyt, se olisi tämä. Elokuva on suorastaan loistava! Briliantti! Mestariteos! Ohjaus ja kuvallinen kerronta ovat loistavia. Sanoisin jopa, että ohjauksellisesti paras Star Wars on kyseessä.

Näyttelijäpuolella oli minusta suurimpia yllätyksiä. Hayden Christensen on kehittynyt aivan älyttömästi. Hän on nyt oikeasti suorituskykyinen näyttelijä, vahvan roolinsa arvoinen. Myös Natalie Portman teki vaikutuksen aitoudellaan. Hahmopuolella Lucas on myös onnistunut. Anakinin hahmo onnistui odotetusti parhaiten, olihan koko trilogian päätarkoitus kertoa tarina Anakinin löytymisestä, kasvamisesta erillaiseksi jediksi, tämän kääntymisestä pimeän puolle ja muuttumisesta Darth Vaderiksi. Toinen hyvä hahmo oli Obi-Wan Kenobi, joka vihdoin oli muuttunut rennommaksi ja hänestä vihdoin näkyi, että hän todella välitti Anakinista. Muita mieleenjääviä onnistuneita hahmoja olivat kaikkienaikojen mahtavin jedi, Yoda ja itse Lordi Sidious.

Episodi III on synkin ja voimakkain Star Wars -elokuva kaikista saagan osista. Yllättävänkin synkkä, kun kuitenkin tiesi aiheen olevan synkimmistä päästä. Eikä mitään Happy Endiä tässä uskonutkaan olevan. Voimakkuus tässä on jo sitä luokkaa, että elokuva sai kyllä todellakin hyvin alhaisen ikärajan sen järkyttävyyteen nähden. Hyvin vahva elokuva kokemus kyllä laittaa katsomaan alkuperäisen trilogian elokuvia ihan uudelta kantilta. Elokuva saa joissakin kohdin jopa kyyneleet silmiin, koska tapahtumat eivät tietenkään ole kovin iloisia.

Kyseessä on ehdottomasti yksi vuoden parhaista elokuvista, helposti uuden trilogian paras elokuva ja yksi ehdottomasti parhaista Star Wars -elokuvista. Ehkä jopa paras Star Wars elokuva, niin vaikuttava kokemus se on. Lucasin elämäntyö saa arvoisensa lopun.

Kyllä tätä kannatti odottaa ne viisi vuotta. Eikä tuo loppumisaikakaan (02.33) ollut mikään ongelma näin hienon elokuvan takia. Kokemuksena yksi elämäni parhaita.

nimimerkki: Sano mitä sanot

Arvosteltu: 19.05.2005