Voiko ystävyys säilyä olosuhteista huolimatta, siinä elokuvan ydinkysymys. Aasialaisfilmiksi ihan kiva.

1.11.2003 18:43

Alkuperäinen nimi:친구
Valmistusvuosi:2001

En ole koskaan erikoisemmin välittänyt aasialaisista elokuvista. Osasyy siihen on varmasti se, että en nauti elokuvasta jos en ymmärrä sanaakaan näyttelijöiden vuorosanoista. Toinen syy on se, että aasialaisten ajattelutapa ei yleensä sovi minun mössön ajatuksenjuoksun kanssa yhteen, eikä yhteistä säveltä ainakaan elokuvissa ole tähän asti löytynyt.

Filmissä seurataan neljän kaveruksen varttumista poikasesta aikuiseksi lähes 20 vuoden aikana Etelä-Koreassa. Pari pojista päätyy rikolliselle tielle ja kaksi muuta kunniallisemmalle uralle. Joidenkin poikien ystävyys säilyy, ja jopa vahvistuu vastoinkäymisistä huolimatta ja toiset pojat kasvavat toisistaan erilleen, kuten elämässä yleensäkin monesti käy. Siinäpä elokuvan juoni tiivistettynä.

Elokuvan juoni oli yllättävän selkeä, jopa minäkin ymmärsin idean. Johtuen itämaisten nimien erilaisuudesta meidän nimiimme nähden, en koko elokuvan aikana muistanut yhdenkään roolihahmon nimeä, joka hieman vaikeutti dialogin seuraamista kun ei tiennyt varmuudella kenestä milloinkin puhuttiin. Ihan ok filmi, mutta ei tämä minua vieläkään käännytä aasialeffojen faniksi. En osaa vieläkään suhtautua näihin aasialaisleffoihin samalla tavalla kuin länsimaisiin teoksiin.

Arvosteltu: 01.11.2003