Vioistaan huolimatta leffa on ihan hienoa katseltavaa.

31.3.2005 00:20

Alkuperäinen nimi:Man on Fire
Valmistusvuosi:2004

Vaikka kidnappauksia ja kostoa on käsitelty jenkkileffoissa jo useaan kertaan monen vuoden varrella, niin aiheitta ei kuitenkaan ole kulutettu täysin loppuun. Man on Fire osoittaa, että kidnappauksesta ja kostosta voi kertoa edelleenkin kiintoisia tarinoitta.

Creasy (Washington) on entinen CIA:n erikoisjoukkojen mies. Hän on kuitenkin kyllästynyt tappamiseen ja ratkennut ryyppäämään. Eräänä päivänä meksikolainen pariskunta palkkaa Creasyn suojelemaan heidän pientä tytärtään Pitaa (Fanning). Creasy on aluksi hieman etäinen Pitaa kohtaan, mutta pian Creasy alkaa kiintyä suojeltavaansa. Eräänä päivänä Pita kidnapataan. Creasy lähtee kostoretkelle uskoen Pitan kuolleen. Samalla nähdään, miten syvälle korruptio on juurtunut meksikolaiseen yhteiskuntaan.

Tämä leffa näyttää, miten arkipäiväistä kidnappaukset Meksikossa ovat. Tärkein syy on raha. Tässä näytetään myös korruptiotta. Jopa poliisitkin voivat osallistua kidnappaukseen, jos heille vain maksetaan hyvin. Myös Denzel Washington vakuuttaa kostonhimoisena henkivartijana. Eivät myöskään muutkaan näyttelijät tee mitään huonoa työtä. Christopher Walken ja Mickey Rourke tosin jäivät hieman sivurooleihin, mutta se ei ainakaan minua pahemmin haitannut, vaikka tekevätkin hienoa työtä. Elokuva on myös jaettu kahteen suunnilleen samanpituiseen osaan. Eka osio on draamapainotteinen ja käsittelee Creasyn ja Pitan ystävyyden kehittymistä. Toinen osio on sitten toiminnallisempaa menoa.

Leffa kuitenkin sortuu ärsyttäviin kuvakikkoihin. Pysäytyskuvia ja muita ihan ihmekikkoja. En tiedä, mistä tuollainen typerä temppuilu on saanut alkunsa, mutta se alkoi ilmeisesti vuosituhannen vaihteessa. Vioistaan huolimatta leffa on ihan hienoa katseltavaa.

Arvosteltu: 31.03.2005