Viihdyttää ja valaisee, kauhistuttaa ja naurattaa.

27.11.2004 13:34

Alkuperäinen nimi:Super Size Me
Valmistusvuosi:2004

Morgan Spurlock sai idean tähän dokumenttiin kuullessaan kahden teinitytön haastaneen McDonald’sin oikeuteen, koska ketju oli heidän mukaansa vastuussa heidän ylipainostaan. Siitä Morgan alkoi pohtia mihin loppuvat ihmisen oman järjen rajat ja milloin mainonta on vastuussa?

McDonald’sin lakimiehet väittävät kanteita perusteettomiksi. Heidän mukaansa ruuan vaarat ovat yleisessä tiedossa eivätkä, lapset voi todistaa vaivojensa johtuvan ainoastaan ravintolan ruoasta. Tuomari totesi: jos teinien lakimiehet voivat osoittaa, että McDonald’sin ruoka on tarkoitettu syötäväksi joka aterialla, ja että sen tekeminen olisi kohtuuttoman vaarallista, he voivat onnistua

Morgan päätti tehdä laittaa kroppansa likoon ja aloittaa kuukauden McDonald’s kuurin syömällä jokaisella pääaterialla vain mäkkärin roskaruokaa. ”Jättiateria, kiitos!”. Kuurin jälkeen tulokset ovat selviä: Morgan lihoi 11 kiloa 30 päivässä! Tämä vastaa noin yhtä kolmasosa kiloa päivässä.

Super size me on yksi vuoden kohukkaimpia jenkki-dokkareita heti Michael Mooren kohukkaan Fahrenheit 9/11 jälkeen. Mutta toisin kuin Fahrenheit, tähän asiaan voi tosiaan vaikuttaa.

Elokuvassa valaistaan mäkkärin ”ruuan” epäterveellisyyttä, esimerkiksi pelkästään normaalikokoisessa hampurilaisessa on jo 200 kaloria.

Kovin veto, joka saa oikeasti huolestumaan, on lasten kuvaaminen mäkkärin ympäristössä. Lapsiin kodistuva mainostaminen on vain tehokkain markkinointitapa.

Tehokas dokkari viihdyttää ja valaisee, kauhistuttaa ja naurattaa. Tämän jälkeen välttää mäkkäriä ja yrittää parantaa elämän tapojaan. Tämä dokumentti muuttaa sinua, joten annan vain yhden neuvon: Katso tämä!

nimimerkki: Sano mitä sanot

Arvosteltu: 27.11.2004