2.12.2004 22:42

Saw

Alkuperäinen nimi:Saw
Valmistusvuosi:2004

Esikoisohjauksensa tehnyt James Wan on saanut aikaan todella jännittävän ja paikkapaikoin hyvin piinaavan trillerin, joka pitää katsojan varpaillaan aina loppumetreille asti.

Adam (Whannell) ja Tohtori Gordon (Elwes) heräävät ränsistyneestä kylpyhuoneen tapaisesta paikasta jalat kahlittuina seinään, eivätkä muista miten ovat sinne joutuneet. Keskellä huonetta makaa verilammikossa tuntematon ruumis ja vihjeitä ja käskyjä alkaa tupsahdella eri paikoista kasettinauhurien, valokuvien ja pikkulappusten muodossa. Liikkeellä on kylmäverinen psykopaatti joka ei tunne sääliä ja haluaa leikitellä ihmisten elämillä, tunteilla ja peloilla. Enempää ei voi kertoa jottei pilaisi katsojien elokuvanautintoa. Kerrassaan kutkuttavat alkuasetelmat.

Sawissa on todella hyytävä tunnelma kautta elokuvan, hyvin Se7enin kaltainen paikka paikoin. Tämä muistuttaakin hyvin paljon Fincherin mestariteosta. Pikku hiljaa tarinan edetessä ripotellaan tiedonjyväsiä ja pikkuvinkkejä, jotta katsoja saisi mielessään pohtia mitä oikeastaan on tekeillä

Erittäin positiivinen yllätys ja muutaman viime vuoden aikana ilmestyneiden jännityselokuvien ehdotonta eliittiä. Verinen, jännittävä, pelottava, mielenkiintoinen ja visuaalisesti hienoa katsottavaa. Suosittelen kauhun ja jännityksen ystäville.

nimimerkki: Population1

Arvosteltu: 02.12.2004