Vauhdikas ja toimintakylläinen anime-leffa, jota täydentää loistava juoni, sekä kauniisti piirretty kokonaisuus.

20.6.2004 15:21

Alkuperäinen nimi:Vampire Hunter D: Bloodlust
Valmistusvuosi:2000

Vaikka anime-leffat ovatkin yleistyneet euroopalaisten filmi-piirien keskuudessa, vain harvat niistä ovat päässeet suureen suosioon. Vähään aikaan suurimman suosion saavuttanut anime-leffa oli Hayao Miyazakin Henkien kätkemä. Valitettavasti suurin osa muista anime-filmeistä vaan lämätään kaupan hyllylle, mistä ne mahdollisesti löytää tiensä jonkun anime-fanin tyköön. Pidän itse Miyazakin leffoista, mutta päätin kokeilla jotain muuta ja tielleni osui tuikituntematon Vampire Hunter D. Käytin tilaisuutta hyväkseni ja hetkeä myöhemmin olin aivan leffan lumoissa…Nappiosuma!

Vampire Hunter D sijoittuu kaukaiseen tulevaisuuteen, jossa ihmiset ovat jo onnistuneet tuhoamaan suuren osan maailmaa ja pimeydessä vaanivat verenhimoiset vampyyrit. Ihmisten ainoa pelastus ovat vampyyrintappajat, jotka yrittävät harventaa verenimijöiden kantaa. Kuuluisin heistä on lyhyesti ”D”:nä (Andrew Philpot) tunnettu peloton ja vähäpuheinen vampyyrin metsästäjä sekä dunpeal (puoliksi ihminen, puoliksi vampyyri), joka on itse vampyyrikuningas Draculan poika.

Pieni kaupunki menee ymmälleen kun varakkaan John Elbournen(John Dimaggio) kaunis Charlotte-tytär(Wendee Lee) joutuu kavalan Meier Link-vampyyrin(John Rafter Lee) sieppaamaksi.Elbourne palkkaa yhdessä poikansa Alanin(John Demita)kanssa D:n pelastamaan tytön ja tuomaan hänet kotiin, hinnalla millä hyvänsä.Hinta on korkea ja dunpealin lisäksi kilpasilla miljoona-palkinnosta on myös Markuksen veljinä-tunnettu vampyyrintapporyhmä, johon kuuluu huumorintajuinen johtaja Borgoff(Matt McKenzie), teräväkielinen Kyle (Alex Fernandez), vähäpuheinen Nolt, sairas Grove (Jack Fletcher) sekä sähäkkä Leila (Pamela Segall), jotka kaikki osaavat hommansa. D:n ja Meier Linkin ottaessa yhteen, alkaa teoria Charlotten ja Linkin välisestä rakkaudesta saada vahvistuksia.D ja Leila kokevat myös kuitenkin eräänlaista vetoa toisiinsa erään epäonnistunnen jahdin jäljiltä. Apua vampyyrin jäljittämisestä dunpeal saa hänen vasemmasta kädessä elävältä, Left Hand-nimiseltä (Mike McShane) ihmiskasvoiselta parasiitti-olennolta, joka tuntuu tuntevan D:n historian tätä itseään paremmin… Meier Linkin paetessa viaton Charlotte vaunussaan kohti Carmilla-vampyyrin (Julia Fletcher) asustamaa Chaythen-linnaa, dunpeal-soturi ja Markuksen veljekset seuraavat tiivisti kintereillä. Harmia heille kukillekin aiheuttaa Linkin Barbarois-hirviökaupungista värvätyt, pirulliset kätyrit ja henkiolennot Benge (Dwight Schultz), Caroline (Mary Elisabeth McGlynn) sekä ihmissusi Machira (John Dimaggio). Chaythen-linnassa, kaikkien joutuessa milloinkin verenhimoisen Carmillan hallusaatioiten uhreiksi, D yrittää pelastaa Charlotten tuhoon tuomitulta kohtalolta ja ajautuu ratkaisevaan taisteluun Meier Linkiä vastaan, ratkaisevaan valtataisteluun viimeistä täysveritä vampyyriä vastaan. Mutta kun vampyyrin suunnitelmat vihdoin paljastuvat päivänvaloille, D:n on tehtävä ratkaiseva päätös, joka sinetöi niin ihmisten kuin dunpealin tulevaisuuden sekä menneisyyden…

Vampire Hunter D on vauhdikas ja toimintakylläinen anime-leffa, jota täydentää loistava juoni, sekä kauniisti piirretty kokonaisuus. Leffa on sekoitus tummia ja ylväitä gootimaisemia, värikkäitä ja persoonallisia henkilöhahmoja sekä kiehtovia juonenkäänteitä.

Leffan ympäristö ja henkilöt ovat kaikilla tavoin kiehtovia – maisemat ja ihmisten vaatteet ovat sekoitus niin 1700- ja 1800-lukua, kuin korkeateknologista tulevaisuutta. Kaikki on niin loistavasti ja kauniisti piirretty! Niin ihmiset kuin vampyyrit viihtyvät ratsailla ja vauniussa, joita vetävät cyborgihevoset. Vampyyrimetsästäjienaseet ovat sekoitus vanhoja myytejä ja tulevaa teknologiaa, kykeneviä niin verenimijöiden kuin zombien listimiseen.

Vampyyrit ovat VHD:ssä selvästi aristokraattisia ylimyksiä, joista on vaan vuosien mittaan kerääntynyt vääränlainen kuva. Vampyyrinmetsästäjät ovat kovapintaista porukkaa, joka ei anna vähällä periksi.Kiehtovin kaikista on tietenkin vähäpuheinen, mutta voimakas ja komea D, jonka menneisyys on hämärän peitossa.Hänessä on niin hyvä kuin paha puolensa.

Markuksen veljekset ovat myös kiinnostavia persoonallisuuksia ja heistä kiintoisin on arvaamaton ja p Leila, jolla on oma traaginen historiansa vampyyrien kanssa. Meier Linkkin on hurmaava vampyyri-aristokraatti, jonka ah, niin kamalaa yksinäisyydetuskaa kukaan ei ymmärrä. Kokonaisuutena leffan hahmot ovat hyvin luonnehdittuja ja persoonallisia…

Vaikka leffa suurilta osaa on toimintaa, siihen mahtuu myös hiukan romantiikkaa – vampyyrin ja ihmisen välinen traaginen rakkaus-tarina.Leffan voisi oikeastaan luokitella kauhuksi sen vampyyri-elementtien ja välillä melkeinpä splattermaisen väkivallan takia, vaikka se muuten ei ole kovinkaan pelottava, ainoastaan väkivaltrainen. Juoni on kuitenkinn kerrasaan loistava ja leffa parantaa ennestään jo sen mieletön musiikki – säveltäja Marco d’Ambrosio on todella tehnyt parhaansa! Musiikki sulautuu hyvin mukaan leffaan, milloin nopeatempoisena ja jännityksellisenä, milloin kauniin rauhallisena ja surullisena, aina luoden hyvän tunnelman.

Kokonaisuutena Vampire Hunter D toimii hyvin! Se on uuden anime-sukuploven uusi tulokas, joka tarjoaa katsojalleen monta nautittavaa katsomiskertaa!
VHD:ssä yhdistyy niin toiminta, nerokas juoni, romantiikka, kauhu ja draama. En kuitenakaan suosittele leffaa tosi nuorille lapsille, sillä se on melko väkivaltainen. Joten eikun leffa pyörimään ja ihastelemaan Vampire Hunter D:n seikkailuja tummanpuhuvassa gootti-maailmassa!

nimimerkki: Mizzy

Arvosteltu: 20.06.2004