Unohtumaton mestariteos!

29.3.2017 16:04

Alkuperäinen nimi:Star Wars
Valmistusvuosi:1977

Star Wars ei varmaankaan tarvitse esittelyjä. Kaikkihan nyt Darth Vaderin tietävät!

Galaksia hallitsee Imperiumi, joka on rakentanut planeetan kokoisen avaruusaluksen, jonka nimi on Kuolemantähti. Kapinallisilla on Kuolemantähden piirustukset ja ne on tallennettu astromekaanikko R2-D2:n muistiin. R2-D2 ja tämän protokolladroidi ystävä C-3PO päätyvät Tatooinelle, jossa heidät myydän Owen ja Beru Larsille sekä nuorelle Luke Skywalkerille. Luke huomaa toisen droidin sisällä olevan hologrammin, jossa Leia Organa pyytää apua Obi-Wan Kenobilta. Luke lähtee katsomaan olisiko kyseessä lähellä asuva erakko Ben Kenobi. Pian hän huomaa olevansa mukana taistelemassa Galaksin kohtalosta…

Jo lapsena katsoin ensimmäisen Star Wars-elokuvan ja rakastuin siihen heti. Siinä oli jotain taikaa ja lisäksi sen maailma oli uskomaton. Pystyin itse kuvittelemaan mitä kaikkea muuta elokuvan maailmassa voisi olla ja tapahtua. Pikkupoikana en osannut arvostaa hidasta alkua, mutta hieman vanhempana olen ymmärtänyt sen olevan tarpeellinen. En voi muuta kuin kiittää George Lucasta tästä upeasta elokuvasarjasta ja varsinkin alkuperäisestä trilogiasta. Vaikka Lucasin siirryttyä ohjaajan pallilta pois, tuli Imperiumin vastaisku, joka on paras Star Wars-elokuva, saamme kiittää tästä kaikesta Lucasia. Hän on kyllä tehnyt virheitäkin, joihin kuuluu esimerkiksi esiosatrilogia.

Tähtien sodan musiikki on lumoavaa ja iloa korville. Vaikka emme kuule vielä The Imperial Marchia, on musiikki silti loistavaa ja ikimuistoista. Puvustus ja lavastus on sitä normaalia Star Wars-elokuvien priimaa. Erikoistehosteissa ei myöskään ole juuri mitään huonoa.

Luke Skywalkeria tulkitsee Mark Hamill, jonka hahmo kehittyy pitkin elokuvaa ja näämme miten Hamill oikeasti osaa työnsä. Leia Organan roolissa nähdään Carrie Fisher, joka tekee loistokkaan suorituksen, vaikka parantamisen varaa olisi ollut. Hauskinta hahmoa eli Han Soloa näyttelee tietenkin Indiana Jonesistakin tuttu Harrison Ford. Hän on hauska ja samaan aikaan mahtava roolissaan. Suurkiitos Kenny Bakerille ja Anthony Danielsille, jotka esittävät droidi kaksikkoa. Tuskallista puuhaa oli varmaan olla niiden pukujen sisällä, mutta kannattavaa. Ilman hahmoja elokuva ei välttämättä olisi toiminut niin hyvin. Viimeisimpänä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä Darth Vader! Tämä hahmo on niin eeppinen, jota on vaikea unohtaa. Tämä hahmo on loppusilaus elokuvalle! James Earl Jonesin ääni tälle legendaariselle hahmolle on uhkaava!

Maailman ensimmäinen Star Wars-elokuva on sarjan toiseksi paras elokuva, vaikka eroa onkin erittäin vähän. Imperiumin vastaiskussa on käytetty se potentiaali, mitä tässä ei vielä käytetty.

Arvosteltu: 29.03.2017