3.9.2002 09:20

Alkuperäinen nimi:Requiem for a Dream
Valmistusvuosi:2000

Vaikuttava leffa. Alta voit lukea kaiken mikä vaikuttaa leffassa: Ellen Burstyn tekee ilmiömäisen roolin, Jennifer Connelly on jotain muutakin kuin nätti näyttelijä, kaikki roolit sivuosia myöten ovat kuin luotuja tekijöilleen. Syvennytään edellisten sijaan leffan juurille. Mistä leffassa kuvattu syöksykierre on lähtöisin?

Hubert Selby Jr. on kaiken takana. Ohjaaja Aronofskyn osuutta ei tietenkään voi vähätellä, mutta tässä tapauksessa romaani johon leffa perustuu on koko homman alku ja juuri.

Hubert Selbyllä todettiin 18 vuotiaana jannuna tuberkuloosi. Kolme ja puoli vuotta meni sairaalassa. Toinen keuhko poistettiin ja poistetun toimivista osista paikkailtiin jäljelle jäänyttä. Kymmenen kylkiluutakin poistettiin samassa rytäkässä. Tuomio oli että ukko ei kovi kauaa näitä tantereita tallaa. Potilas ei vaan antanut periksi, vaikka tuska ja kipu oli kova. Tuon reilun kolmen vuoden aikana jalostui Unelmien sielunmessukin.

Kipu mitä kirjoittaja itse koki ja näinä päivinä kaikki uutisten suoltamat kuvat ovat saanut aikaan Selbyssä empaattisuuden jonka lopputuloksia välikäsien kautta nyt tuijotellaan. DVD:llä oleva haastattelu missä ”terve” Burstyn jutustelee 74-vuotiaan Selbyn kanssa, heittää leffan katsomisen jälkeen ajatukset ympäri. Elokuvassa riutuva Burstyn oli juuri sitä miltä Selby haastattelussa kuvaa, ja kieltämättä näyttää.

Hubert Selby sanoo että hänellä ei ole mitään luonnonlahjoja. Ei kirjoittamiseen, ei maalaamiseen, hän vain luonnehtii sen minkä itse on kokenut. Kuten sen, että lääkärit sanoivat kaukaa käytävän puolelta että se on nyt menoa ja lasku tulee perässä.

Unelmien sielunmessussa ohjaaja on toteuttanut loistavasti sen minkä Selby siirsi paperille. Selby itse vilahtaa leffassa cameo-roolissa, ja DVD:llä olevissa poistetuissa kohtauksissa isäntä itse on näkyvimminkin esille.

Näyttelijät ja ohjaajat nousevat yleensä parrasvaloihin leffan PR:ssä, mutta Unelmien sielunmessu on kampe jossa kunnia kuuluu kirjoittajalle. Luullakseni tässä tapauksessa näin haluavat myöskin leffan tekijät koska Hubert Selby Jr. on tuotu niin hallitsevaan osaan DVD:n lisäsälässä. Mikä onkin oikein, jotta leffan angsti aukeaa näin tavalliselle Taavillekin.

Arvosteltu: 03.09.2002