Tylsää katsottavaa, jossa on hyvin vähän kauhua.

18.3.2008 18:21

Alkuperäinen nimi:Películas para no dormir: Regreso a Moira
Valmistusvuosi:2006

Spectre on osa Films to Keep You Awake –elokuvasarjaa. Sen ohjauksesta vastaa varsin tuntematon espanjalaisnimi Matteo Gil. Olen katsonut nyt kaikki neljä elokuvaa, jotka ovat Future Filmin julkaisemassa dvd-boxissa. Siten onkin varsin helppoa sanoa, että Spectre on niistä tylsin ja vähiten kauhuelementtejä sisältävä elokuva.

Kirjailija Tomás on elänyt maanpaossa hyvin kauan. Selvittämättömästä syystä hänen vaimonsa päätyy itsemurhaan. Pian vaimon kuoleman jälkeen hän saa mystisen tarot-kortin postitse. Kortissa on kuva rakastavaisista, ja sen on voinut lähettää vain kuollut naisystävä menneisyydestä.

Juoni on aivan liian hidastempoinen, näyttäen välillä Tomásin nuoruutta ja välillä taas nykyaikaa, eli vanhaa ukkoa haikailemassa menetettyä rakkautta. Nuoruus onkin kuvattu sujuvasti, ja se jaksaa jopa kiinnostaa, mutta nykyaika on turhan tylsää katsottavaa. Molemmissa ajan jaksoissa oli potentiaalia, mutta toisen heikkous koituu myös toisen kohtaloksi. Nyt koko elokuva ei jaksa kiinnostaa varttia pidempään, jonka jälkeen katsoja alkaa jo varmasti turhautua. Harmi sikäli, sillä pienellä terästyksellä tarina olisi voinut olla paljon intensiivisempi.

Näyttelijät sentään hoitavat hommansa hyvin, ja kuvaus on komean näköistä. Siinä ovatkin elokuvan ainoat hyvät puolet. Muilta osin Spectre on äärimmäisen tylsä ja ennalta arvattava teos, jonka olisi mielellään jättänyt katsomatta, mutta minkäs teet, kun sisällä on piileviä masokistin oireita.

Arvosteltu: 18.03.2008