Toimiva ja tiivis länkkäri ja vain sitä.

29.7.2016 19:00

Alkuperäinen nimi:Joe Kidd
Valmistusvuosi:1972

Putka on mielenkiintoinen paikka aamuherätykselle ja Joe Kidd (Clint Eastwood) käy läpi juuri sen kokemuksen. Toilailun seurauksena tuleva häkkituomio saa yllätyskäänteen kun kiukkuinen bandiitti/vallankumouksellinen/maanomistusasioista kiukkuinen Luis Chama (John Saxon) aiheuttaa keskeytyksen. Maanomistaja Frank Harlan (Robert Duvall) kuitenkin maksaa Kiddin sakot ja haluaa tämän avukseen jahtireissulle jonka aikana Kidd joutuu tekemään valintoja.

Amerikkalainen western parkaisi kuolinhuutonsa kun vanhojen roistojen muodostama [movie]Hurja joukko[/movie] kuoli tupeksikolaisten vallankumouksellisten kanssa rähinöidessään, mutta se ei tappanut genreä. John Sturges (genren expertti) ohjastelee kuolinkouristuksen jälkeisessä ajassa tehtyä leffaa joka hakee uutta suuntaa genressä, mutta tekee sen koetellen kepillä jäätä. Leffassa on siis kieroja maanomistajia ja bandiitteja ja vanha kelmi joka joutuu keskelle likaista peliä. Itse asiassa liian likaista sellaista ja Kidd alkaa pelata omaansa. Elmore Leonard rustailee käsikirjoituksen mikä ei haaskaa aikaa tarpeettomiin kommervenkkeihin vaan aloittaa suoraan ja lopettaa yhtä suorasti. Väkivallan suhteen veri tirskuu kirkkaan punaisena ja vain tarvittaessa.

Itämehtä on tässä genressä aina se sama kyvykäs ja moraalisesti luja, mutta joustava sankari joka pitää mölyt mahassa ja antaa tekojen ilmaista moraalisen närkästymisensä. Robert Duvall on itsekeskeinen retku joka ei kuluta aikaansa lainopillisiin kiemuroihin ja tämän kätyrit ymmärrävät modernin tuliaseteknologian suhteen. John Saxon on tulinen bandiittipomo joka ajaa uudistusta ja on itse asiassa aika reilu. On siinä muitakin rooleja havaittavissa.

Kokonaisuus on reinkarnoituneen amerikkalaisen westernin hapuilevaa vaeltelua uuteen suuntaan ja Lalo Schifrin lurittelee sävellykset aikaan. Tämä on leffa missä kelmi joutuu tekemään valinnan rahan ja oikean välillä ja koska kyseessä on Itäpuun esittämä sankari tekee hän oikean valinnan.

Arvosteltu: 29.07.2016