18.7.2005 23:37

Se, joka kuvasi tätä elokuvaa ”Ensimmäiseksi suureksi musikaaliksi” on kyllä unohtanut laskea West Side Storyn, mutta sitä lukuun ottamatta hän ei ole kovin paljoa erehtynyt. ”Grease is the word, is the word that you heard
It’s got groove it’s got meaning
Grease is the time, is the place is the motion
Grease is the way we are feeling”

On iki-ihana 50-luku Amerikan Yhdysvalloissa ja nuoret hurvittelevat täysillä High School -ympäristössä. On nahkatakkeja,on ”kilttejä” tyttöjä, on ”pahoja” tyttöjä, on rasvalettejä, on nössöjä urheilijoita… Kaikkea, joita olet tottunut näkemään 50-luvulle sijoittuvissa High School -elokuvissa.

Elokuvan rungon rakentaa kaiken muun lomassa elämää suurempi rakkaustarina, joiden tähtinä ovat kiltti tyttö Sandy (Newton-John) ja rasvaletti Danny (Travolta). Tämä pari on yhdessä ja eroaa ja palaa taas yhteen moneen otteeseen lukuvuoden aikana.

Mukana on tietenkin rekka-autollinen muita henkilöitä, kaikki omallatavallaan hauskoja ja persoonallisia tyyppejä. Itse juoni on melko ontto, mutta hauskat tapahtumat ja hekilöt täyttävät sen niin, että kohta voi mennä ähkyyn. Onneksi tämä on vain hyvä asia, sillä ilman sitä ei elokuvan paras asia tulisi niin hyvin esille: MUSIIKKI! Grease on täynnä rokkaavia ralleja ja tunnelmallisia ballaadeja. Kaikki yhdessä muodostavat kokonaisuuden, joka ei kaikille sovi, mutta jota tietyt ihmiset eivät voi olla rakastamatta, lyhyesti sanottuna se on GREASE.

Elokuva on toteutettu tietenkin hauskaa pitäen ja naureskellen kameran takana, mikä tekee elokuvalle vain hyvää. Näyttelijät eivät ole juurikaan mitään ammatilaisia, mutta eipä tarvitse ollakkaan ja ylinäyttelykin on osa kokonaisuutta.

Tämä elokuva jos mikä on rakastettava pätkä. Sen sympaattinen olemus ja loistava musiikki tempaavat fiilistelijät mukaansa alkumetreillä ja se kestää sinne aivan loppuun asti. Oh Yeah!

Elokuva rokkaa, naurattaa ja viihdyttää koko rahan edestä varmasti ikuisuuden. Täydellinen champ-leffa mihin tahansa hyvää ja hieman höpsöä musikaalia kaipaavaan iltaan.

Go, Greased Lightnin’
You’re burnin’ up the quarter mile
Greased Lightnin’, go Greased Lightnin’
Go Greased Lightnin’
You’re coasting through the heat lap trails
Greased Lightnin’, go Greased Lightnin’
You are supreme
The chicks’ll cream
For Greased Lightnin’
Go go go go go go go go

Suosittelen kaikille musikaalien, vanhan rock-musiikin, champ-rainojen ja viihdyttävien leffojen ystäville. Iso EI tosikoille ja tiukkapipoiset draama-dikkarit varmaan oksentavat tämän nähdessään.

We’re for each other like womp bop a looma a womp bam boom
Just like my brother is sha na na na na na na na yippity dip da do
Chang chang changity chang shoo bop we’ll always be together
Waooo Yeah!

nimimerkki: Sano mitä sanot