Tämä elokuva kuvaa varsin tylysti, mitä ihmiset voivat tehdä sodan keskellä.

16.7.2005 11:20

Alkuperäinen nimi:Casualties of War
Valmistusvuosi:1989

1980-luvun puolivälin jälkeen Vietnamin sota alkoi olemaan jo loppuun kulutettu aihe. Vuosina 1986 ja 1987 ilmestyivät viimeiset merkittävät Vietnam-leffat Platoon ja Full Metal Jacket. Vielä 1989 Brian De Palma (Scarface) ohjasi Sodan arvet, joka tosin jäi kahta edellä mainittua vähäisemmälle huomiolle. Tämä elokuva perustuu vuonna 1969 kirjoitettuun lehtiartikkeliin.

Eriksson (Fox) on juuri saapunut Vietnamiin. Hänet sijoitettaan kersantti Meserven (Penn) johtamaan yksikköön. Sodan mielettömyydet ovat kuitenkin suistaneet Meserven järjiltään. Hän miehineen kaappaa vietnamilaistytön (Le) seksiorjakseen. Sitten myöhemmin sotilaat tappavat tytön. Kuitenkaan Eriksson ei voi hyväksyä raiskaamista ja tappamista ja hän alkaa asettumaan Meserveä vastaan.

Tämä elokuva kuvaa varsin tylysti, mitä ihmiset voivat tehdä sodan keskellä. Jos sota ei suju hyvin, niin sitten voidaan ryhtyä karmaiseviin tekoihin. Sodan seurausten kuvaus on äärimmäisen tylyä. Jo vietnamilaistytön raiskaaminen ja tappaminen on melko häijyä katseltavaa. Tosin itse sodan kuvaus jää vähemmälle. Itse taistelut eivät ole tässä pääasia, vaan taisteluiden seuraukset. Tosin taisteluiden kuvaaminen on aika tavanomaista tyyliä.

Myös näyttelypuoli toimii hyvin. Paremmin koomikkona tunnettua Michael J. Foxia (Paluu tulevaisuuteen) ei osaisi heti yhdistää tällaisiin elokuviin, mutta hän tekee todella vahvan roolisuorituksen. Sean Penn (Veteen piirretty viiva) on tässä todella hyvä. Tosin hänethän on melkeinpä tarkoitettukin tällaisiin kovan tyypin rooleihin. Myös vietnamilaistyttöä esittävä Thuy Thu Le tekee hyvää työtä, vaikkei hän olekaan aiemmin elokuvissa näytellyt.

Arvosteltu: 16.07.2005