Tämä ei ole mikään hupileffa, vaan melko vakavasti otettava elokuva.

2.1.2006 15:00

Alkuperäinen nimi:Alive
Valmistusvuosi:1993

Elossa! perustuu tositapahtumiin. Se kertoo uruguaylaisesta rugbyjoukkueesta. Joukkueen lentokone tippuu Andeille, lähelle Chilen rajaa. Onnettomuudesta selvinneet joutuvat tekemään keskenään yhteistyötä, jotta he selviäisivät. Kun ruoka loppuu, niin he joutuvat tekemään rankan ratkaisun. Heidän on syötävä onnettomuudessa kuolleet. Heidän on itse yritettävä pelastaa itsensä, sillä heidän uskotaan kuolleen onnettomuudessa.

Frank Marshallin nimeä ei voi tavallisesti liittää vakaviin elokuviin. Hänen ohjaamansa elokuvat ovat yleensä aikamoista roskaa. Marshallin edellinen elokuva Araknofobia on ihan viihdyttävä kauhukomediapläjäys. Kahta vuotta myöhemmin tehty Kongo on puolestaan melkoista roskaa. Mutta näiden leffojen välissä valmistunut Elossa! on yllättävän vakavasti otettava leffa. Tämä elokuva ei ole mikään hupileffa, vaan melko tyly leffa. Elokuva näyttää varsin hyvin haaksirikkoutuneiden epätoivon. Mutta koetaan myös onnen hetkiäkin. Elokuva myös onnistuu koskettamaan katsojaa. Hahmojen väliset ristiriidat tulevat todella hyvin esille. Myöskin näyttelijät tekevät hyvää työtä. Elokuva on muutenkin melko uskollinen tositapahtumille, vaikka joitakin seikkoja onkin muutettu.

Mutta leffassa on myös ongelmia. Onnettomuus ja sen jälkiseurausten selvitteleminen on aika rankkaa katsottavaa, mutta toinen pääasia, kannibalismin käsittely, hieman ontuu. Haaksirikkoisten siirtyminen ihmislihaan tapahtuu melko hätäisesti, eikä asiaan oikein muutenkaan paneuduta kunnolla. Siitä olisi voinut saada paljonkin irti. Huvittava juttu on muuten se, että vaikka porukka on useita viikkoja Andien keskellä, niin kenenkään parta ja hiukset eivät kasva juuri ollenkaan. Tosin tämä pikkuseikka toistuu aika monessa leffassa.

Arvosteltu: 02.01.2006