Tahatonta huumoria piisaa, mutta missäs sitä actionia muka oli?

16.4.2005 14:39

Alkuperäinen nimi:Speed 2: Cruise Control
Valmistusvuosi:1997

Voi Jan-rukkaa. Ohjattuaan Speedin ykkösosan hollantilaislähtöinen spektaakkelimies päätti itse raapustaa jotain yhtä huimaa. Ja kun ykkösessä oli bussi, jonka pysäyttäminen oli hankalaa, niin kai kakkosessa sitten pitää olla vähintään öljytankkeria kohti syöksyvän huvipurren kokoinen jännite mukana!

Sandra Bullock ei ole ollut koskaan yhtä sandrabullockmaisen hukassa kuin loistojahdin kannella käppäillessään. Willem Dafoella on kyseenalainen kunnia virnuilla taas pahiksena, mutta onhan tämä Sandraa kiusaava hemmo säälittävämpi kuin mitä leffassa saisi ikinä olla. Toisaalta vitsiä muistuttavat käänteet juonessa ehkä vaativat mukaan ilkeän hakkerisedän laivajoystickeineen.

Entiseksi kuvaajaksi Jan-setä ei saa aikaan mitään hyvää kuvallisella puolella, vaikka yrittää jopa rysäyttää laivan vauhdilla kohti mannerta. Vaan mitäpä väliä, kun katsoja on jo unten mailla tuossa kohdassa, ja korkeintaan kääntää kylkeä Sandran inistessä huonoja reploja.

Vinkkinä tuottajille: antakaapa Jan de Bontille joskus alle 100 miljoonan dollarin budjetti (ja ottakaa hyvänen aika kynä pois tuolta tarinoijalta), niin näette hänen projektiensa ohuuden. Nythän käsikirjoituksen kökköys ym. on yritetty piilottaa rahan kahinan ja tehosteiden taa. Tosin tuoreena eli 8 vuotta sitten raina olisi uponnut vielä mieleen kohtuullisesti, mutta nyt uppoaa enää leffaryhmä – ja tohinalla sen tekeekin.

Tahatonta huumoria piisaa, mutta missäs sitä actionia muka oli?

Arvosteltu: 16.04.2005