Synkkä elokuva, josta ei puutu räiskintää ja toimintaa.

10.11.2003 21:02

Alkuperäinen nimi:喋血街頭
Valmistusvuosi:1990

Bullet In The Head on John Woon uran ehdottomasti paras elokuva, joka toteutukseltaan ja sisällöltään vastaa huippuluokkaa. Tällä kertaa mukana ei ole Woon luottonäyttelijä Chow Yun Fat, eikä elokuva ole pelkästään räiskimistä, vaan nyt ystävyys ja kosto on parhaiten mukana. Tunnelma on yksinkertaisesti synkkä, kun Vietnamin maita tallataan ja aseet laukovat ympäriinsä ja ihmismieli on sekoamisen partaalla.

Elokuva sijoittuu 60-luvun Hong Kongiin ja Vietnamin. Aluksi oleillaan Hong Kongissa, jossa olot ei ole parhaasta päästä ja poliisit ja pommit kuuluvat jokapäiväiseen arkielämään. Kolme ystävää joutuu lähtemään pois Hong Kongista Vietnamiin murhan takia ja siellä yrittävät saada rahaa. Rikastuminen ei kuitenkaan ole helppoa Vietnamin sodan keskellä, ja pohjoisvietnamilaiset ovat kuin piikki lihassa…

Bullet In The Head:ia on kutsuttu Aasian Kauriinmetsästäjäversioksi, mutta en itse menisi näin pitkälle. Toki luvassa on pieniä yhtäläisyyksiä, kuten vankileirikohtaus, mutta Bullet In The Head pyyhkii selvästi Kauriinmetsästäjältä jalat alta. Kauriinmetsästäjän venäläinen ruletti kohtaus ei pärjää mitenkään BITH:in kohtaukselle, jossa hulluus on lähellä.

Tällä kertaa ystävyys ja kosto nousevat tärkeimmäksi elementeiksi, kuten muissakin Woon elokuvissa mutta tässä elokuvassa ne on selvemmin. Ne kuvaavat hyvin päähenkilöiden ystävyydensinettiä, jota kultakaan pysty murtamaan, mutta aina joukosta löytyy heikkomielinen. Loppukohtaus kuvaa hyvin koston voimaa, mutta sitä ei voi selittää. Se on nähtävä.

Bullet In The Head on synkkä elokuva, josta ei puutu räiskintää ja toimintaa. Woo yhdistää synkkyyden sekä toiminnan niin että luvassa on kaksituntinen annos parhainta elokuvaviihdettä.

Arvosteltu: 10.11.2003