Suosittelen jättämään katsomatta, ellette ole tyhjänpäiväisen pumpum-toimintäpätkän tarpeessa.

3.7.2008 15:33

Alkuperäinen nimi:Mission: Impossible II
Valmistusvuosi:2000

Just joo. Näinkö tässä taas jälleen kävi? Mission: Impossible, siis se alkuperäinen TV-sarja oli kunnon viihdettä. Noin kolmekymmentä vuotta myöhemmin tehty elokuva taas ei ollut. Ja sen jatko-osa… enää ei voida edes elokuvaviihteestä puhua. Vaarallinen tehtävä II, jenkkmuodossa M:I-II epäonnistuu karkeasti niin jatko-osana, kuin elokuvanakin. Ainoa osa-alue onkin -missä M:I-II selvityisi plussan puolelle- on toiminta. Leffa onkin täynnä pelkkää toimintaa, erikoistehostekikkailuja ja jopa Tompan karatepotkuja. Mitään muuta -älyllistä- tästä ei löydy. Aivot narikkaan viihdettä sanan parhaimmassa merkityksessä. Ehkä mieluummin jopa ”tuhoaa aivot” viihdettä.

Tämän kakkososan juoni on aivan liian kliseinen ja kierrätetty. Jälleen seurataan siis Ethan Huntin (Cruise) seikkailuja. Tällä kertaa pitäisi pelastaa maailma entiseltä agentilta Sean Ambroselta (Dougray Scott) jolla on vallanhimo noussut päähän. Äijä on pöllinyt tappavaa virusta, jota hän aikoo käyttää ja taas on Tompan aika pelastaa maailma.

Näyttelijäsuoritukset ovat keskinkertaisia. Thandie Newton ei onnistu olemaan vakuuttava Huntin käyttämänä apurina ja petikaverina. Dougray Scott sentään yrittää jotain, samoin kuin Ving Rhames. Tomppa nyt taas on omalla tasollaan, niin kuin aina. Ainoa elokuvan loistoisa näyttelytyö oli Anthony Hopkinsin nopea piipahtaminen elokuvassa. Se toi ehkä elokuvan ainoat pisteet.

Käsikirjoitus on liian hapuilevaa ja epätarkkaa. Sen on varmaan huomannut myös itse toimintaelokuvienmaestroohjaaja John Woo. Jos M:I-II on Woon parhaimpia töitä, niin ei herra kyllä mikään maestro voi olla. Käsikirjoituksen ja tarinan puutteita ollaan yritetty paikata räjähtävällä toiminalla. No sitäpä tämä elokuva onkin täynnä.

Myös moni kohtaus elokuvasta on aivan liian yliampuvaa. Esimerkkinä alun vuorikiipeilykohtaus, lopun moottoripyörä-takaa-ajo ja ”mano o mano” karatefightmatsi. Niinpä niin.

M:I-II on surkea jatko-osa tasapaksulle ensimmäiselle osalle. Elokuva pilaa hienon Mission:Impossible TV-sarjan maineen. Pilaa se myös kyllä Tompan, Ving Rhamesin ja jopa John Woon. Suosittelen jättämään tämän katsomatta, ellette ole tyhjänpäiväisen pumpum-toimintapätkän tarpeessa.

Arvosteltu: 03.07.2008