Suoraan sanottuna Mitäs me spartalaiset on kauhea elokuva.

5.6.2012 23:04

Alkuperäinen nimi:Meet The Spartans
Valmistusvuosi:2008

Elokuvat voidaan jakaa kolmeen joukkoon. Hyvät elokuvat onnistuvat viihdyttämään, järkyttämään tai jopa hämmentämään positiivisesti. Väliinputoajat eivät oikein yllä hyvien joukkoon, mutta eivät ole myöskään tarpeeksi huonoja alimpaan luokkaan. Pohjasakkaa ovat ne elokuvat, jotka epäonnistuvat täysin lähes kaikessa. Seuraavaksi selvennän, mihin joukkoon Mitäs me spartalaiset kuuluu.

Mitäs me spartalaiset on ohjannut kaksikko Jason Friedberg ja Aaron Seltzer. Elokuva on pääasiassa parodia spartalaisten taistelusta persialaisia vastaan kertovasta elokuvasta 300. Lisäksi kaksikko on heitellyt sekaan vitsejä populaarikulttuurista, muista elokuvista ja vähän mistä vain. Kyseessä on sekoilukomedioista tunnettujen herrojen kolmas ohjaustyö, jotka tätä ennen olivat ohjanneet mestariteokset Disaster Movie ja Epic Movie. Kolmas kerta toden sanoo, valitettavasti.

Suoraan sanottuna Mitäs me spartalaiset on kauhea elokuva. Eikä se ole edes kauhuelokuva. Arvosteluhan jäisi kuitenkin laihaksi ilman perusteluja, joten en voi tehdä sitä. Mikä tässä elokuvassa sitten mättää? No, vähän kaikki.

Suurin ongelma Mitäs me spartalaisissa on kuitenkin se, että se epäonnistuu perustavoitteessaan: saada yleisö nauramaan. Jokaista hyvää vitsiä kohden tuutista tulvii kymmenen raivostuttavan typerää vitsiä. Tyypillisen kaksimielisen ”huumorin” lisäksi huulta heitellään muun muassa Youtubesta, Grand Theft Autosta, Transformersista ja American Idolista. Ohjaajakaksikolle pakollinen ratkiriemukas rap/tanssikohtaus oli pakko tietenkin sisällyttää tähänkin elokuvaan. Kaiken huippu on kuitenkin lasten hakkauksesta vitsailu, joka on suorastaan ala-arvoista.

Elokuvan juoni on vain tekosyy viljellä vitsejä sinne tänne. Se perustuu elokuvan 300 juoneen. Tämän tyylisissä sekoilukomedioissa juoni ei tunnetustikaan ole kovin tärkeä. Ei Mitäs me spartalaiset edukseen erotu, päinvastoin. Elokuva on erittäin pitkästyttävä ja rasittava seurata.

Sitten näyttelijäsuoritukset. On tarpeetonta sanoa, että jokainen näyttelijä tekee surkeaa työtä. No sanoinpa kuitenkin. Näyttelijöitä ei kuitenkaan kannata syytellä. Tällaisella materiaalilla on mahdotonta tehdä hyvää työtä.

Mietin itsekseni, olenkohan vain liian vakava pitämään tällaisista elokuvista. Niin, ehkä nämä eivät vain ole minun juttuni. Niin ei kuitenkaan ole. Pidän kyllä tällaisista sekoilukomedioista, jos ne vain ovat hyviä. Kuten Hei, me lennetään!, Mies ja alaston ase ja Hot Shots. Kyseiset elokuvat ovat esimerkki siitä, miten tämän tapaisia elokuvia tehdään oikein. Mitäs me spartalaiset taas todistaa, miten elokuvia ei pitäisi tehdä.

Mihin joukkoon Mitäs me spartalaiset näin ollen kuuluu? Pohjasakkaahan se. Kyseessä on typerä komedia, Näsinneulan korkuinen keko sitä itseään. En voi rehellisesti suositella tätä sontaläjää edes pahimmalle vihamiehelleni. Älkää katsoko sitä.

Arvosteltu: 05.06.2012