Spielberg loihtii hyvällä ohjauksellaan kaikin puolin mielenkiintoisen tarinan.

26.11.2013 22:41

Alkuperäinen nimi:Catch Me If You Can
Valmistusvuosi:2002

Odotukseni ovat korkealla kun laitan levyn DVD-soittimeen. Miltä näyttää yhteistyö Steven Spielbergin, Tom Hanksin ja Leonardo DiCaprion välillä? Vastaus: todella hyvältä. Parituntinen hujahti ohi kuin huomaamatta, Ota kiinni jos saat imaisi minut mukaansa jo alkutekstien aikana. Kertaakaan filmiä katsellessa ei tullut mieleenkään vilkaista puhelinta tai millään muullakaan tavalla siirtää katsetta ruudusta. Näin viihdyttäviä elokuvia pitäisi olla enemmän.

DiCaprion esittämä Frank Abagnale Jr. on karismaattinen, ovela pokerinaama, joka saa taitavilla shekkihuijauksillaan FBI-agentti Carl Hanrattyn (Hanks) huomion. Elokuvan alkuasetelmissa Abagnale on jo jäänyt kiinni, mutta koko elokuvan ajan saa jännittää missä ja miten se tapahtuu. Elokuva pursuaa hyviä roolisuorituksia, ja Spielberg loihtii hyvällä ohjauksellaan kaikin puolin mielenkiintoisen tarinan. Elokuva olisi joka saralla uskottava, jos siinä esiintyvät naiset (Abagnalen äitiä lukuunottamatta) eivät olisi kaikki samanlaisia hyväuskoisia kikattelijoita. Jos naisille olisi annettu hieman syvällisempiä luonteita olisi lopputulos voinut olla vielä hieman kiinnostavampi.

Ota kiinni jos saat on Spielbergin kevyempiä töitä, vaikka esille yritetäänkin nostaa teemoja yksinäisyydestä, rikkinäisistä perhesuhteista ja itsensä piilottamisesta maskin taakse. Mielestäni on hyvä juttu, että nuo synkemmät aspektit eivät missään vaiheessa saa yliotetta elokuvan tunnelmassa. Ne nousevat esiin siellä täällä, tuoden lisäsyvyyttä hahmoihin. Olin koko ajan sekä ”hyviksen” että ”pahiksen” puolella, ja sitä fiilistä ei moni elokuva saa aikaan. Kaikenkaikkiaan onnistunut ja vauhdikas rikoskomedia.

Arvosteltu: 26.11.2013