Sijoittuu laadullisesti jonnekin ykkösen ja kakkosen välimaastoon.

2.2.2003 17:43

Alkuperäinen nimi:Back to the Future Part III
Valmistusvuosi:1990

Trilogian päättävän Paluu tulevaisuuteen 3-leffan juonesta jotain tajutakseen on katsojan jälleen tunnettava edelliset osat. Elokuva temmataan nyt villiin länteen, jossa Marty McFlyn ja Emmerett Brownin on korjailtava menneisyyttä. Siinä sivussa päästään tutustumaan vanhaan Hill Valleyn kaupunkiin ja erittäin kaukaisiin sukulaisiin…

Aikaisempiin osiin verrattuna kolmonen sijoittuu laadullisesti jonnekin ykkösen ja kakkosen välimaastoon. Uusia ideoita ja huumoria on onneksi enemmän kuin keskimmäisessä osassa, mutta toisaalta uudet hahmot eivät kerää sympatiapisteitä yhtä paljon kuin ensimmäisessä. Klikkejä aikaisempiin osiin on sopivasti, kyllähän tämä isomman tarinan päätöksenä hommansa kunnialla kotiin hoitaa. Tällä kertaa rakkaustarina ei kylläkään toimi yhtä hyvin kuin aiemmin.

Paluuta tulevaisuuteen ajattelee nykyisin heti trilogiana, ja kokonaisuutenahan leffat ovatkin hieno satsi viihdettä. Samat näyttelijät loihtivat hyvin kirjoitetut roolihahmonsa eläviksi toimivasti koko sarjan ajan, ja kun käsikirjoituksetkin toimivat niin on yleisön tyytyväisyys taattu. Näin siis kolmas osakin viihdyttää kuin muutkin elokuvat, osana kokonaisuutta.

Koko trilogian sisältävä DVD-boksi on (kuten jo olen hehkuttanut) loistavasti toteutettu. Päätöselokuvan levyllä on jälleen mukana pari dokumenttia, kuvagallerioita trailereita, poistettuja sekä pilallemenneitä kohtauksia, näin muutamia mainitakseni. Kaikki ekstrat ovat suomennettuja ja leffan kuva ja ääni harpanneet nytkin tulevaisuuteen – tällaisen viilatun julkaisun elokuvat ovat ansainneetkin.

Arvosteltu: 02.02.2003