Selvä aivotnarikkaan komedia tämä on, mutta paljon keskivertoa viihdyttävämpi.

7.9.2005 21:38

Alkuperäinen nimi:Down with Love
Valmistusvuosi:2003

Kaupassa oli jälleen halpaan hintaan joitakin DVD:itä. Oli rahaa jonkin verran ja päätin ostaa yhden. Silmiini sattui tämä pläjäys ja se vaikutti mukavalta. Ja sitten kotiin ja sohvalle löhöilemään, sekä nauttimaan leffasta.

Kohukas bestseller-kirjailija Barbara Novak (Kuin luotu ”60’s”, Renée Zellweger), joka kohutti maailmaa jättimenestyksellään ”vähät rakkaudesta”, joka neuvoo naisia unohtamaan rakkaus ja elämään kuin miehet. Tästä suivaantuu muiden miesten lomassa myös kovanluokan naistenmies, miestenmies ja julkimo, tähtireportti Catcher Block (James Bond -tyylisessä roolissaan Ewan McGregor), joka päättää todistaa, että saa kaadettua myös itse Barbaran. Kieroa kieroa, mutta kuinka kieroa se onkaan?

Vähät Rakkaudesta kuuluu nykyään trendikkääseen retroelokuvien genreen, joista on putkahdellut muutamia oikeasti hyviä, tai ainakin viihdyttäviä pläjäyksiä. Vähät Rakkaudesta on ottanut matkittavakseen 60-luvun hömppäkomediat, jotka ovat mielestäni aina olleet hyviä. Ehkäpä tästä syystä tämä elokuva todella iski minuun.

Elokuva on ulkoisesti hyvin tyylikäs ja kaupunkimaisematkin ovat todella kauniiksi väritettyjä. Elokuvassa on ulkoisesti paljon pastellia, valkoista ja pinkkiä, mutta ehkäpä tyylin kannalta hienoin oivallus on kirkkaus. 60-luvun filmeille tyypillisenä seikkana elokuvassa on paljon valoa, joka saa nostalgian nälkäiset varmasti kehräämään. Kameran käyttö on vauhdikasta ja elokuvassa nauratetaan jopa leikkauksilla.

Sisällöllisesti ei elokuvasta tietenkään löydy mitään kovin erikoista, mutta näin elokuva onkin uskollinen esikuvilleen. Selvä aivotnarikkaan komedia tämä on, mutta paljon keskivertoa viihdyttävämpi. Onhan se hauskaa kun kirjailia puhua palpattaa päin ruutua kaksiminuuttia ja mies on ihan sanaton.

Kaiken kaikkiaan Vähät Rakkaudesta on piristävä poikkeus nykykomedioihin läpeensä kyllästyneille elokuvien ystäville. Hauska ja vajaasta sisällöstään huolimatta uskomattoman nerokas ja äärimmäisen viihdyttävä elokuva, jonka katsoo kernaasti useammankin kerran. Hauskaa riittää niin tapahtumien, elokuvallisten kikkojen (harvinaista herkkua nykypäivänä) kuin nokkelan sanailun ansiosta paljon ja elokuvan ajan makoilee mukavasti sohvalla tylsistymättä sekunniksikaan. Suosittelen.

nimimerkki: Sano mitä sanot

Arvosteltu: 07.09.2005