Saw on nerokas ja hieno leffa, joka sisältää yhden parhaista lopuista koko elokuvahistoriassa.

13.3.2008 17:46

Saw

Alkuperäinen nimi:Saw
Valmistusvuosi:2004

Yksi kaikkien aikojen kauhuyllättäjistä on James Wanin ohjaama Saw. Se on pienellä budjetilla ja lyhyessä ajassa tehty kauhutrilleri, jossa on pääosassa puolituntemattomia lahjakkuuksia (ainakin minulle), lukuunottamatta Danny Gloveria. Ilmestymisvuonna 2004 kun leffa sitten saapui teattereihin se sai avokätisen vastaanoton. Se oli todella suosittu ja leffan tullessa DVD:lle oli sama juttu. Sama juttu kävi myös kaikille Sawn jatko-osille joita on tähän asti neljä tullut ja viides on tulossa. Minä pidän Saweista, ne ovat mielestäni ovelia ja melko nerokkaita trillereitä.

Kaksi miestä, Adam (Leigh Whannell) ja Tr. Lawrence Gordon (Cary Elwes) heräävä raihnaisessa pesuhuoneessa jalat kahlittuna seinään. Huoneen keskellä on verinen ruumis jolla on kädessä nauhuri ja ase. Kumpikaan ei muista miten he joutuivat sinne. He yrittävät sahata kahleet irti huoneista löytyneillä sahoilla, mutta tuloksetta. Sitten he ymmärtävät että se mitä heidän pitää sahata ei ehkä ole kahle vaan jotain sen lähellä. Mutta Tr. Lawrencen olisi tarkoitus tappaa Adam ennen ajan loppumista ja jos hän ei tee sitä niin hänen vaimo ja lapsi tapetaan.

Herkulliselta kuulostava juoni ei vain kuulosta siltä vaan on sitä. Jigsaw on kaikkien aikojen leffapahiksia ja tuo uuden tuulen kauhuleffamaailman pahisten joukkoon, jossa ennestään on Freddy Kruegerit sun muut kliseiset klassikkohahmot.

Näyttelijät ovat yllättävän hyviä. Cary Elwes on ehkä leffan paras. Adamia näyttelevä Leigh Wannel on myös varsinainen yllättäjä. Ennen tätä mm: Matrix Reloadedissa näytellyt lahjakkuus on leffan toiseksi paras Caryn jälkeen. Danny Glover hoitaa homman perusrutiinilla ja tekee hyvän roolin hieman erilaisena kyttänä.

Saw sisältää yhden kaikkien aikojen yllätyksellisimmistä lopputwisteistä. Jos loppu olisi erilainen, tuskin tämä näin hyvä olisi. MInulla oli varmaan puolen minuutin kylmät väreet vielä lopun jälkeen. Nerokasta.

Saw on loistava trilleri, joka jokaisen trillereistä pitävän pitää katsoa. Pelottava tämä ei sinäänsä ole, mutta jännittävä kyllä sitäkin enemmän. Modernia ja erinlaisata kauhua. Hyvä että tälläsiakin elokuvia tulee. Eli loppu tiivistyksenä Saw on nerokas ja hieno leffa joka sisältää yhden parhaista lopuista koko elokuvahistoriassa.

Elokuvassa on myös yksi legendaarienn kohtaus, joka muistetaan vielä pitkään. Kohtaus on yksi elokuvan tunnusmerkeistä. Ne jotka ovat tämän nähneet tietävät mitä tarkoitan. En viitsi yksityiskohtia kertoa mutta kohta liittyy sahaan. Buahahhaa! Nautinnollisia ja mahdollisesti pelottavia elokuvanautintoja!

Arvosteltu: 13.03.2008