Samalla liikuttava ja hauska kertomus

14.5.2003 21:14

Alkuperäinen nimi:Stand by Me
Valmistusvuosi:1986

Tätä on kehuttu paljon ja sen takia lähdin etsimään tätä DVD:lle. Lopulta löysin sen ja ostin hyllyyni. Kyllä kannatti. Eipä kehutkaan ollut tullut turhaan.

Stand by me on kertomus neljästä 12-vuotiaasta pojasta, jotka lähtevät etsimään rautateiltä kuollutta pikku poikaa. Pojat ovat hyvin erilaisia. Kertojana toimii juuri veljensä auto-onnettomuudessa menettänyt Gordie (Wil Wheaton), joka on hyvä kirjoittamaan tarinoita, mutta hänen vanhempansa ei usko hänestä. Chris (River Phoenix) tulee pahamaineisesta perheestä. Kukaan ei usko hänestä mitään, ei edes hän itse. Teddy (Corey Feldman) on hullu kaveri, jonka isä poltti hänen toisen korvan irti. Vern (Jerry O’Connell) on puolestaan hieman nössö ja joutuu siitä yleensä kavereiden pilkan kohteeksi. Matkan aikana he juttelevat kaikista heille tärkeistä asioista ja samalla he tietävät että tähän heidän lapsuus loppuu, kesän jälkeen he menevät ylä-asteelle ja saavat uusia kavereita.

Tämä on hieno esimerkki siitä että Stephen King osaa tehdä muutakin kuin kauhua. Tämä perustuu hänen novelliinsa Ruumis. Ohjaajana nähdään erittäin hyvä Rob reiner. Näyttelijöistä parhaimmat ovat ehdottomasti elokuvan nuoret tähdet. Myös aina loistava Richard Dreyfuss vilahtaa leffassa.

Stand by me on samalla liikuttava ja hauska kertomus. Mukaan mahtuu myös erittäin jännittäviäkin kohtia. Elokuva löytyy IMDb:n top 250 -listalta, mikä tarkoittaa että leffa ei ole mikään huono. Draamojen ystäville tämä on varmasti varsinaista herkkua, mutta eihän muidenkaan tätä olisi pahitteeksi katsoa. Nautittavaa laatudraamaa.

Arvosteltu: 14.05.2003