Prinsessasatuja kliseillä tavalla, joka saattaa vain lumota.

27.1.2008 00:29

Alkuperäinen nimi:Enchanted
Valmistusvuosi:2007

Lumottu on suurimmaksi osaksi näytelty, vaikka alkaakin piirrettynä ja piirroshahmoja näkyy myöhemminkin vielä muutamaan otteeseen.

Giselle asuu piirretyssä satumaa Andalasiassa, paikassa, jossa surullisista lopuista tai avioeroista ei ole tietoakaan. Hän on menossa naimisiin suuren rakkautensa prinssi Edwardin kanssa. Mutta Edwardin äitipuoli ei voi sallia tätä, sillä se merkitsisi hänelle kuningattarena kruununsa menettämistä. Hän huijaakin hyväuskoista Gisellea, ja tyrkkää tämän ”toivomuskaivosta” aivan toisenlaiseen paikkaan, jonka tunnemme omana maailmanamme. Satuprinsessa muuttuu Amy Adamsiksi, ja on täysin hukassa paikassa, jossa ei tunneta onnellisia loppuja.

Giselle sattuu tapaamaan täydellisen vastakohtansa, määrätietoisen ja vakavamielisenkin Robertin, joka kuitenkin lopulta suostuu auttamaan tätä pääsemään takaisin kotiin. Myös Edward lähtee pelastamaan rakastaan pikkuorava-Pipin kanssa. Ilkeä kuningatar-äitipuoli ei kuitenkaan jää vain odottelemaan, että rakastuneet löytävät toisensa uudelleen ja pilaavat hänen suunnitelmansa…

Pakko myöntää, että elokuva sisältää imelähköjä kohtauksia, mutta se myös leikittelee prinsessasatujen kliseillä tavalla, joka saattaa vain lumota. Loppujen lopuksi käsiin jää pirteä paketti onnellisia loppuja, ja ainakin minulle se toi vähintäänkin yhtä paljon iloa, kuin perinteiset sadut aikoinaan.

nimimerkki: Graffithé

Arvosteltu: 27.01.2008