Pitää otteensa loppuun asti. Ilkeitä juonenkäänteitä löytyy, vaikkei Se7en -tasoiseen nerokkuuteen ylletä.

9.1.2005 13:54

Alkuperäinen nimi:Blue Steel
Valmistusvuosi:1990

”Kylmää terästä – kädessä ja katseessa” (Blue Steel, 1990) on yllättävän hyvä sarjamurhaajajännäri jossa tuottajana on häärinyt itse Oliver Stone, naisohjaajan ja -pääosaesittäjän antaessa femiiniä näkökulmaa.

Sankaritar Megan Turner (Jamie Lee Curtis) on juuri valmistunut poliisikoulusta, eikä kukaan ymmärrä miksi hän halusi poliisiksi, varsinkaan miehet. Itse hän on kuitenkin vakavissaan ja varma ammatinvalintansa oikeellisuudesta, mutta joutuu heti töihin päästyään tulikokeeseen, kun sarjamurhaaja ottaa hänet sattuman kautta mukaan kissa ja hiiri -leikkinsä.

Curtis on hyvä tiukkana idealistisena naisena, jonka tunnepohjaiset motiivit poliisin työhön paljastuvat myöhemmin. Lähes Sigorney Weaverin vertainen kova nainen.

Tarina pitää otteensa loppuun asti. Ilkeitä juonenkäänteitä löytyy, vaikkei mihinkään Se7en -tasoiseen nerokkuuteen aivan ylletä. Ron Silver pimahtaneena skitsofreenikkomurhaajana on melko hyytävä, vaikkei hänen skitsahtelunsa logiikka olekaan yhtä nerokas kuin Kevin Spaceylla. Ron Silverillä on enemmän se kuuluisa hullunkiilto silmissään.

Elokuva on paitsi toimiva psykoleffa, siinä on myös harvinaisempi feministinen näkökulma. Tässä leffassa naisen kaula-aukko tai piukat pöksyt ei näyttele oikein mitään osaa.

”Death is the best kick of all. That’s why they save it for last.”

nimimerkki: DVD-Haupitsi

Arvosteltu: 09.01.2005