Perinteinen amerikkalinen elokuva.

18.7.2005 09:00

Alkuperäinen nimi:Casualties of War
Valmistusvuosi:1989

Kun katsoin TV-lehteä, huomasin elokuvan jossa on semmoisia näytteliöitä, joiden tuotannosta olen tykännyt. Siispä avaan TV:n ja alan katsoa ja täytyy sanoa, että ois pitänyt vaikka käyttää toikin aika nukkumiseen, sillä en itse tykänny tosta elokuvasta juuri ollenkaan.

Elokuva alkaa kun Michael J. Foxin esittämä sotilas tippuu puoliksi vietnamilaisten tekemään bunkkeriin, minkä jälkeen Sean Pennin esittämä kersantti pelastaa hänet. Vähän ajan päästä Sean Pennin kaveri tapetaan ja hän sekoaa ja lähtee suorittamaan seuraavaa tehtävää, jonka aikana hän kaappaa vietnamilaisen tytön, mutta Michael J. Fox ei voi sietää sitä ja joutuu kamppailemaan itsensä kanssa siitä, että pystyykö hän hyväksymään teon, vaikka Sean Penn on pelastanut hänen henkensä.

No, elokuva on perinteinen amerikkalinen elokuva. Vihollinen ampuu millä tahansa ja kuinka läheltä tahansa, mutta voi olla aika varma, että se ei osu, kun taas amerikkalainen ampuu edes sinne päin, niin kyl vihollinen tipahtaa. Jos asetelmat olisivat olleet edes jotain sinne päin, niin jenkit olisivat voittaneet Vietnamin sodan. Elokuvan lopussa lukevasta tekstistä sain semmosen käsityksen, että toi perustuisi tositapahtumiin, siispä omasta mielestäni elokuvan tapahtumat pitäisi olla realistisesti kuvattuja. Kun esim. rynnäkkökiväärillä ammutaan ihmistä, niin luulisi sen panosten menevän läpi. Mutta ilmeisesti Jenkeillä on aika tehottomat aseet.

Itse mietittyäni hetken ajattelin, että annan yhden pisteen, mutta kun mietin vielä vähän, niin tajusin, että tietynlaisessa seurassa elokuvasta saattaa viihdyttää. Elokuva ei ole missään nimessä ole huono, vaikka arvostelustani saattaisi saada semmoisen kuvan. Mutta parempiakin löytyy.

nimimerkki: Yazaku

Arvosteltu: 18.07.2005