Parhaimpia actionleffoja, jonka parissa aika kuluu leppoisasti ja räjähtävästi.

31.10.2003 23:46

Alkuperäinen nimi:辣手神探
Valmistusvuosi:1992

Hard Boiled on John Woon viimeinen Aasiassa tuotettu elokuva ennen kuin siirtyi Hollywoodiin ja pilasi hienon uransa. Killer, Bullet In The Head, Better Tomorrow ja tietenkin arvosteluvuorossa oleva Hard Boiled ovat muutama loistopätkä tuolta hienolta uralta. Ja oikeastaan Face/Off ja Mission Impossible II voidaan lukea Woon hienoimpiin elokuviin Hollywood-ajalta.

Etsivä Tequilan (Chow Yun-Fat) pari murhataan, joten hän julistaa sodan asekauppiaita vastaan ja tekee kaiken saadakseen roistojen hymyt hyytymään – pääasiassa ampumalla ja tappamalla. Lisäpotkua taisteluun tulee, kun Tequila yhdistää voimansa salapoliisi Tonyn kanssa, joka on soluttautunut samaiseen rikollisjengiin, jota Tequila yrittää saada pois päiviltä.

Itse leffa on sitä perus Woota. Toimintaa löytyy yllin kyllin ja kerronta on sen verran nopeata, ettei missään vaiheessa kyllästymisvaihe tule esiin. Toimintakohtaukset ovat hienosti toteutettu ja mukana on tietysti bullet time tyyliset ammuskelukohtaukset ja kaksintaistelua aseilla – juuri Woon käsialaa. Ainoastaan kyyhkyset puuttuivat tällä kertaa.

Chow Yun-Fat on selvästi vakiinnuttanut paikkansa lempinäyttelijäkerhooni. Elokuva elokuvalta ukko sen kuin jaksaa viihdyttää.

Hard Boiled ei ole täydellinen elokuva, mutta toiseksi korkeimman arvosanan tulee saamaan. Jotenkin minua häiritsi elokuvan musiikki jossain kohdissa. Mutta tunnelmaa se ei häiritse.

Hard Boiled on parhaimpia actionleffoja, jonka parissa aika kuluu leppoisasti ja räjähtävästi.

Arvosteltu: 31.10.2003