On äärimmäisen mielenkiintoista seurata jättiyhtiöiden historiaa.

13.6.2003 18:33

Alkuperäinen nimi:Pirates of Silicon Valley
Valmistusvuosi:1999

Microsoftin pääjehu Bill Gateshän on tunnetusti tätä nykyä maailman äveriäin äijä, kun Steve Jobs jäi Apple-firmoineen kakkoseksi. Pirates of Silicon Valley kertoo molempien tietokonetaikureiden matkasta menestykseen – tarinaa sen kummemmin kaunistelematta.

Gates ja Jobs aloittivat molemmat nollasta. Älykkyys ja sinnikkyys veivät pitkälle, mutta panosten suuretessa molempiin heppuihin iski äkillinen varastamisen tarve. Niinpä Apple pölläsi hyvät ideat Xerox-yhtiöltä ja Microsoft pian Applelta. Steve Jobs (Noah Wyle) kuvataan ankarana ja kylmänä johtajana, kun taas Bill Gates (Anthony Michael Hall) on hikinen umpinörtti. Juonessa kuvataan oikeastaan kaikki pahiksina, eikä kumpikaan äijistä näytä olevan toista parempi. Xeroxhan ne hyvät ideat kuitenkin keksi. Vaikka juttuja on kenties kärjistelty jonkun verran, on äärimmäisen mielenkiintoista seurata jättiyhtiöiden tapahtumarikasta historiaa.

Molemmat pääosaheput ovat rooleihinsa varsin istuvia. Etenkin tehiksessä luonteeltaan täysin erilaista lekuria näytellyt Wyle on loistava. Lisäksi soundtrack on täynnä muutaman vuosikymmenen takaisia klassikoita.

Pirates of Silicon Valley on ollut melko hiljainen leffa tullessaan suoraan telkkuun, ja se olisi ansainnut kyllä teatterirundinkin. Pointsit tippuvat kolmeen ja puoleen kuitenkin sen takia, ettei pläjäys kestä useampaa katselukertaa. Kiehtovuus piilee suurimmilta osin sen antamassa historialuennossa, josta on tokalla kertaa jo perillä. Suosittelen kuitenkin lämpimästi, vaikkeivät tietokoneet oikein nappaisikaan.

Arvosteltu: 13.06.2003