Niin nostalginen, niin loistava

9.5.2010 18:06

Alkuperäinen nimi:Star Wars
Valmistusvuosi:1977

Muistan sen päivän ikuisesti, kun 6-vuotiaana sain käsiini puolivahingossa Tähtien Sota nimisen äänikirjan – eli siis ääninauhan kanssa varustetun kuvakirjan. Galaksi, hyvän ja pahan taistelu, avaruusalukset jne. veivät tämän pojan täysin mukanaan. Heti seuraavana viikonloppuna pyysin isää hankkimaan Tähtien Sota -videon. Ja totta kai hän hankki sen. Ja se tunne elokuvan jälkeen, wau. Ja se vakuuttaa minut vieläkin, noin 12 vuotta myöhemmin, aina uudestaan ja uudestaan.

Uusi Toivo alkaa, kun kapinallisten alus joutuu imperiumin hyökkäyksen kohteeksi heidän johtajansa, Darth Vaderin, johdolla. Kapinallisten johtaja, prinsessa Leia (Carie Fisher), tallentaa roboottiin (R2-D2) piirustukset imperiumin Kuolemantähdestä ja lähettää sen toisen robotin (C3-PO) kanssa Tatooine-planeetalle. He joutuvat robotti-kirpputorille ja nuori Luke Skywalker (Mark Hamill) hankkii heidät viljely avuksi. Luke löytää Leian hätäviestin ja piirustuksen R2-D2:n sisältä he kertovat, että heidän pitää viedä piirustukset eräälle Obi-Wan Kenobille (Alec Guinness). Luke tietää ”Benin” ja he lähtevät viemään sitä hänelle. He saapuvat Obi-Wan Kenobin luokse, ja siellä Luke saa kuulla Obi-Wanilta olevansa jedi, kuten hänen biologinen isänsä oli ollut. Luke oli adoptoitu suuren Klooni Sodan jälkeen, kun imperiumin johtaja Darth Vader oli surmannut hänen isänsä.

Luke ei tahdo uskoa olevansa jedi ja hän palaa kotiinsa. Kauhukseen hän huomaa imperiumin tappaneen hänen adoptio vanhempansa. Luke saa syyn lähteä ja taistella imperiumia vastaan. He pummivat kyydin Millenium Falconiin salakuljettaja Han Sololta (Harrison Ford). Heidän määränpäänsä on Alderan, jossa kapinallisten tukikohta sijaitsee. Obi-Wan Kenobi opettaa Lukea käyttämään valosapelia, jedien asetta, ja myös Voimaa, jedien ”uskontoa” matkalla Alderaniin.

George Lucas suunnitteli Uutta Toivoa nuoruudesta asti, hän kulutti päviä piirtäen erilaisia malleja aluksista ja planeetoista. Hän myös mietti tarinaa, joka sisältäisi rakkautta, toimintaa, huumoria ja etenkin toivoa paremmasta ajasta Mutta tuskin hän tajusikaan, minkälaisen lopputuloksen hän saisikaan. Lucas luo täysin uuden maailman aavikkoplaneettoineen ja jedeineen. Loistavat näyttelijät, etunenässä Ford, Hamill ja Guinness, ja tekninen toteutus hävittäjineen ja lasermiekkoineen tekevät niin kovan vaikutuksen, että en enää kummastelisi, jos löydettäisiin galaksi kaukana, kaukana täältä…

Näyttelijäsuoritukset ovat erinomaisia. Lucas halusi elokuvaansa nimettömiä näyttelijöitä, ja hän sai ne Fordin ja Hamillin muodossa. Molemmat löivät itsensä läpi ja täysin syystä; Hamill näytteli haastavaa päähenkilön roolia ja suoritui siitä lähes täydellisesti ja ainakin minä tulen muistamaan Fordin aina Han Solona. Myös Carrie Fisherille Uusi Toivo toimi todellisena ponnahduslautana kuuluisuuteen. Jo tuohon aikaan konkari-ryhmään kuulunut, nykyään edesmennyt Alec Guinness hoiti hommansa tyylikkäästi ja saikin elokuvasta paljon tunnustusta. Ikävä kyllä, Guinness itse piti Obi-Wan Kenobin roolia huonoimpana roolisuorituksenaan ikinä. Omasta mielestäni ei tule toista Obi-Wan Kenobia. May be force be with you, Alec.

Uusi Toivo on rehti tarina hyvästä ja pahasta, eikä se pyri olemaan mitään sen suurempaa. Tarina on hyvin musta-valkoinen, maailmankaikkeudessa on joko hyvää tai pahaa. Mutta juuri siksi se on yksi kaikkien aikojen parhaimmista elokuvista; katsojalle syntyy vahvoja tunteita hahmoja kohtaan ja juuri siksi Uusi Toivo ei menetä tehoaan ajan kuluessa. Tunteet eivät ole riippuvaisia ajasta, sen kaikki tietävät.

Uusi Toivo on ehdottomasti yksi kaikkien aikojen parhaista elokuvista. Itse en pidä vertauksista muihin elokuviin, en edes sen jatko-osiin ja sitä en teekkään. Uusi Toivo ei vältämättä ole kaikkien aikojen paras teos teknisesti tai juonellisesti, vaan sen tunnepitoisuus tekee siitä niin nostalgisen. Siksi Uuteen Toivoon ja muihin Tähtien Sota -elokuviin ei kyllästy koskaan. Minulle se toimii myös aikamatkailuna; jokaikinen kerta kun alan katsomaan Uutta Toivoa, palaan sinne 12 vuoden taakse, isän kainaloon katsomaan maailman hienointa elokuvaa.

”A long time ago in a galaxy far far away”

Arvosteltu: 09.05.2010