Neljäs Dirty Harry ei vain toimi elokuvallisesti sitten yhtään.

28.3.2004 22:52

Alkuperäinen nimi:Sudden Impact
Valmistusvuosi:1983

Ohjaajamestari Don Siegelin 1970- luvulla aikoinaan kyhäämä Dirty Harry on vielä tänä päivänäkin jykevä yhteiskuntasatiiri täynnä omalaatuisia anekdootteja ja koko sopan kruunaa tietysti Clint Eastwoodin, maailman kovimman jätkän, häikäisevä roolisuoritus armottomana ja kovaotteisena poliisina, joka ottaa lain omiin käsiinsä. Valitettavasti neljässä (?!) jatko-osassa hukattiin täydellisesti koko homman juju ja sarja latistui pelkäksi tyhjänpäiväiseksi äksön-paukutteluksi, jonka väsähtänyttä meininkiä kannatteli enää ainoastaan Eastwoodin näyttelytyö. Neljännessä osassa, Ratkaisevassa ikussa, joka on vieläpä Eastwoodin itsensä ohjaama, mennäänkin sitten jo metsään oikein urakalla.

Peruskehys on tuttu jo aikaisemmista osista: ”Likainen” Harry Callahan jakaa oman käden oikeuttaan häpeilemättä ja onnistuu keräämään itselleen komean joukon vihollisia lain molemmilta puolilta. Legendaaristen repliikkien ja iskulauseiden vääntämisen oheessa hän myös ratkoo salamurhaketjua, jossa kaikki uhrit ovat murhattu samalla tavalla. Lopulta jäljet johtavat yllättäen raakaan kostoketjuun ja Callahan joutuu pohtimaan sitä, onko murhaaja toisinaan myös itse uhri?

Kuten todettua, Ratkaisevassa iskussa ei ole alkuperäisen Dirty Harryn ainutlaatuisesta tunnelmasta ja katu-uskottavuudesta jäljellä enää rippeitäkään ja koko homma latistuu pelkäksi mitään sanomattomaksi räiskinnäksi, joita Hollywoodissa mahtuu 14 tusinaan. Ainakin minua ihmetyttää suuresti miksei jatko-osissa ole ollenkaan hyödynnetty alkuperäisen Harryn maailmankuvaa.

Lisäksi elokuvassa on toinenkin vakava vika, minkä vuoksi sitä ei voi suositella edes äksön-faneille. Nimittäin, Ratkaiseva isku ei toimi elokuvallisesti yhtään. Ei sitten tippaakkaan. Kummastuttaa, miten elokuvan tekijät ovat yrittäneet saada teokseen koskettavaa tarinaa raiskauksen uhrin verisestä kostoretkestä mutta mukaan on silti ahdettu Harry Callahanin piereskelevän koiran (?!) ja vanhainkodin linja-auton kaappauksen kaltaisia banaaliuksia. Täytyy todeta että pelkästään mainittu koira pudotti typeryydessään pisteistä vähintään kolme. Rakenne on töksähtelevä ja homma toimii kuin Pendolinon vessa. Oikeastaan ainoa hyvä asia elokuvassa on Eastwoodin aina yhtä räjähtävä roolityö, jonka edessä monet nuoren polven action-idolit saavat kalveta sekä legendaarinen repliikki kahvilaa ryöstävälle konnalle heitettynä: ”Go ahead, make my day.”

Kaiken kaikkiaan 4. Likainen Harry on erittäin tökeröä katsottavaa eikä sitä voi oikein suositella kenellekkään paitsi die-hard-Klint- faneille. Kuten Itäpuu itsekin haastattelussa totesi, Likaisia Harryja tuli kyhättyä ehkä muutama liikaa.

Arvosteltu: 28.03.2004