Nauruhermoja kutkuttava seikkailu, jossa ison luokan leffat, sarjaformaatit ja julkkikset saavat oman osansa.

1.4.2008 21:33

Alkuperäinen nimi:Meet The Spartans
Valmistusvuosi:2008

Pitkästä aikaa oli mukava käydä katsomassa joku leffaparodia ja tällä kertaa katsastukseen päätyi uusi Mitäs me spartalaiset -elokuva, joka vääntää alapää- ja homohuumoria etenkin mestarillisesta 300-leffasta.

Kuten 300-leffasakin, tämän elokuvan Spartassa miehet koulutetaan jo lapsina taistelukoneiksi. Nuori kuningas Leonadis joutuu kohtaamaan miehuuskokeessaan verenhimoisen pingviinin, jonka teurastettuaan hän palaa kotikonnuilleen kuninkaana. Kuningattareksi päätyy lutkahtava Margo, joka kuninkaan selän takana (myös kirjaimellisesti) esittelee sulojaan myös muille miehille. Pian koittaa aika, jolloin kuninkaan on johdatettava urhea kolmensadan.. siis kolmentoista miehen joukkonsa persialaisia vastaan, jotka suunnittelevat orjuuttavansa Spartan lihavan jumalakuningas Xerxesin johdolla. Luvassa on nauruhermoja kutkuttava seikkailu, jossa ison luokan leffat, sarjaformaatit ja julkkikset saavat oman osansa.

Vaikka elokuva naurattikin lähes kaiken aikaa, jotkut vitsit menivät yli hilseen. Itse ainakin koin suuren epäilyksen hetken Shrek-vauvan oksennettua vihreää limaa heti alkumetreillä. Loppua kohden vitsit kuitenkin paranevat. On silti huomautettava, että niistä suurin osa aukeaa vain niille, jotka ovat katsoneet elokuvan 300 ja seuranneet vähänkin viimeaikojen viihdemaailman tapahtumia.

Kaiken kaikkiaan Mitäs me spartalaiset on hauska elokuvakokemus mutta veikkaanpa, että vain niille, joilla riittää kieroutunutta huumorintajua astetta rivoimmille jutuille.

Arvosteltu: 01.04.2008