Monsterit Yliopisto todistaa mihin Pixarin taito ja rahkeet riittävät vielä nykyään.

12.8.2013 16:27

Alkuperäinen nimi:Monsters University
Valmistusvuosi:2013

Monsterit Yliopisto on Pixarin toinen kymmenisen vuotta itseään odotuttanut jatko-osa Toy Story 3:n jälkeen, tai itse asiassa esi-osa, joka on samaa tasoa Monsterit Oy:n kanssa, suurinpana syynä varmaankin se että Boo kaikessa ärsyttävyydessään on poissa tästä elokuvasta. Tarinassa palataan aikaan ennen Monsterit Oy:tä, aikaan jolloin Tare ja Masi ensi kertaa tapasivat. Itse kuulun niihin, jotka kasvoivat ensimmäisen osan parissa, ja odotukset tätä kohtaan olivat suuret, mutta Pixar ei petä faniensa odotusta. Kaksi viime vuotta Pixar on ollut jokseenskin hakoteillä (Autot 2 ja Urhea) eikä Monsterit Yliopisto ole Pixarin ylintä aatelia, mutta se ei tarkoita että elokuva olisi huonoa nähnytkään, elokuvahan on kerttakaikkiaan upea. Ja voittaa monet, monet Pixarin elokuvat.

Elokuvan alussa kerrotaan Masin lapsuudesta ja pohjustetaan tämän unelmaa olla kammotus. Vuosia myöhemmin pääsemme seuraamaan Masia yliopiston puitteisiin. Matkalle osuu mm. Räähkä, ja Tare tietenkin. Tuttu kaksikkomme joutuu sukset ristiin alusta lähtien, mutta oppivat onnistumisten ja yhteisten vastoinkäymisten kautta lopussa kunnioittamaan ja pitämään toisistaan. Näämme myös lukuisia uusia hahmoja, jotka ovat kaikki upeita. Myös vanhoja tuttuja vilahtaa siellä täällä. Monsterit Yliopisto nojaa vähemmän nostalgiaan kuin Toy Story 3, se on yhtä paljon lapsille, jotka eivät ole koskaan edes kuulleet Monsterit Oy:stä. Toki vanhempia katsojia ei ole unohdettu vaan elokuva vilisee viittauksia muihin Pixar elokuviin, myös Monsterit Oy:n.

Animaatiojälki on värikästä ja karvan tarkkaa. Elokuvan ensimmäinen tunti on perus Pixar laatua, mutta viimeinen puoli tuntia on se mikä tekee elokuvasta paljon paremman, tunnin jälkeen olemme siinä onnellisessa lopussa johon mikä tahansa muu elokuva yhtiö olisi lopettanut elokuvan, mutta ei Pixar. Viimeinen puolituntia on niin yllättävä, niin täynnä tunteita, ja niin kaunis. Se todistaa mihin Pixarin taito ja rahkeet riittävät vielä nykyään, eli h****tin korkealle. Elokuvan suomenkielinen dubbaus on hieno, tutuilla hahmoilla on samat näyttelijät kuin Monsterit Oy:ssä, ja uudet ovat saman tasoisia, näyttely on ensimmäisen tasoa, eikä koko dubbauksessa ole moitteen sanaa. Jokaisella osa-alueellaan ihaltavan onnistunut kokonaisuus, joka täyttää korkeatkin odotukset. Ehdottomasti jokaiselle monsterit Oy:n nähneelle. Ja jos Monsterit Oy:n lähtökohdista osattiiin luoda jotain näin upeaa, niin jään todellakin odottamaan Nemoa etsimässä jatko-osaa.

Arvosteltu: 12.08.2013