Melko tasapaksu sarjakuvafilmatisointi, joka on paikoin jopa ihan viihdyttäväkin.

9.11.2005 19:56

Alkuperäinen nimi:The Phantom
Valmistusvuosi:1996

Päätimpä raahautua DVD-hyllylle aikani kuluksi ja ostaa jonkun halvahkon lätyn. Ja osuipa silmiini semmoinen, kuin Mustanaamio. Kiinnostuin heti, koska olen lukenut melko paljon Mustanaamio-sarjakuvia ja toki tämä leffa olisi siis meikälle aika sopiva. Ja kun vielä sen verran halpa lätty oli, niin päätin ottaa mukaan.

Elokuva alkaa, kun tutkimusretkikunta rantautuu Bengalla-nimisen saaren autiolle rannalle. Tunnetun legendan mukaan sinne on kätketty Tougandan aarre. Ne ovat salaperäiset ja säteilevät pääkallot, ja niiden hallussapitäjä pystyy hallitsemaan maailmaa, itsevaltiaan ottein. Tämä on tietenkin herättänyt rikollisissa todella suuria toiveita, suuresta unelmasta. Parempi huominen ja loppuelämä onkin vain yhden reissun ja ryöstökeikan päässä. Ja juuri siksi paholaismainen rikollinen, Xander Drax (Williams) on päättänyt löytää ne hinnalla millä hyvänsä ja saada käsiinsä koko maailma. Ja kuinka ollakkaan, vain yksi ihminen voi pysäyttää hänet. Ja hän on… no, kukapa muukaan, kuin Mustanaamio, itse Vaeltava aave.

Enpä periaatteessa kauheita suorituksia tältä leffalta odottanut, vaikkakin toivoin sen olevan hyvä, koska pidän aika paljon Mustanaamio-sarjakuvista. Ja eipä se nyt mikään hirveän kummoinen teos ollutkaan. Billy Zane näyttelee ihan hyvin Mustista, ja Williams hyvin pahista. Siis tämä olikin aika perinteistä sarjakuvafilmatisointi- meininkiä, ei sieltä kärkipäästä, mutta ei sieltä pohjaltakaan. Ohjaus on on ihan kunnossa, siitäkään ei ole valittamista. Lähinnä pisteitä laskee elokuvan liian tavanomainen juoni ja suoraviivainen eteneminen. Tässä ei ole oikein mitään ”loistavaa”, vaan kaikki on aika perusmeininkiä, juuri siitä kaiken keskeltä.

Siis kokonaisuutena melko tasapaksu sarjakuvafilmatisointi, joka on paikoin jopa ihan viihdyttäväkin, mutta liiallinen keskinkertaisuus upottaa alleen hyvät puolet. Suosittelen ainakin kertakatsomista Mustanaamiosta pitäville ja pienellä varauksella myös yleisesti sarjakuvista tykkääville.

nimimerkki: Tolppanen

Arvosteltu: 09.11.2005