Lopun imelyys saa suolaisemmankin ihmisen hikoilemaan siirappia.

23.3.2007 16:17

Alkuperäinen nimi:Ella Enchanted
Valmistusvuosi:2004

Tommy O’Haverin ohjaama ja vuonna 2004 valmistunut koko perheen seikkailukomedia Lumottu Ella ei onnistu säväyttämään. Elokuvan tarina on aika erikoinen, mutta se ei silti herätä kiinnostusta ja sortuu jo moneen kertaan nähtyyn tusinahömppään. Leffan ikärajaksi on laitettu 7-vuotta, mikä onkin aika oivallinen rajoitus, koska kovin paljon yli 7-vuotiaita tämä raina tuskin puhuttelee.

Ella (Anne Hathaway) on fiksu ja kaunis nuori nainen, joka asuu lumotussa satumaassa. Ellan ollessa vauva, kummallinen haltijakummi Lucinda (Vivica A. Fox) antaa hänelle erikoisen lahjan; tottelevaisuuden lahjan. Mitä tahansa Ellan käsketäänkin tehdä, hänen on toteltava eikä hän voi sille mitään. Ellan äiti Frellin kuolee tämän ollessa lapsi ja isä ottaa myöhemmin uuden vaimon, jolla on kaksi toinen toistaan ilkeämpää tytärtä. Uuden ja pahan äitipuolen tyttäret huomaavat Ellan kärsivän oudosta lumouksesta ja näin ollen komentelevat häntä aiheuttaen tarpeetonta tuskaa. Eräänä päivän Ella päättää etsiä käsiinsä hänet lumonneen haltijakummin ja pyytää tätä poistamaan lumouksen.
Ella tapaa matkallaan kummallista sakkia, maahisista peikkoihin ja jättiläisiin.

Elokuvan katsottuani minulle jäi tyhjä ja mitäänsanomaton tunne. Leffa ei tarjonnut minulle mitään. Elokuvan näyttelijätkin ovat aika keskitasoa ja jopa hieman alempaa keskitasoa. Sentään Anne Hathaway on todistanut olevansa hyvä näyttelijä Brokeback Mountainissa.
Kuten jo tuli aiemmin sanottua, elokuva ei ollut kiinnostava eikä mitenkään hyvä. On varmaan sanomattakin selvää, että kun kyseessä on koko perheen elokuva, lopun imelyys saa suolaisemmankin ihmisen hikoilemaan siirappia.

nimimerkki: Matti S. Hammer

Arvosteltu: 23.03.2007