Loistava parodia kauhuklassikoista, mutta lopussa menee lähemmäs tavallista splatteria kuin parodiaa.

10.7.2008 10:14

Alkuperäinen nimi:Shaun of the Dead
Valmistusvuosi:2004

Kun aloitin elokuvan katsomisen, en odottanut oikein mitään. Olin lukenut paljon positiivista palautetta elokuvasta, mutta epäilin olisiko elokuva minun makuuni. Rakastan brittihuumoria, mutta parodia kauhuklassikosta jota rakastan niin paljon että epäilin voisiko siitä saada toimivaa parodiaa. Kun olin katsellut elokuvaa ensimmäisen vartin tiesin, että voi.

Tapahtumat alkavat, kun luuseri Shaun ja hänen kaverinsa Ed huomaavat, että kaduilla hortoilevat kalvakat ihmiset ovatkin zombeja. Shaun päättää käydä pelastamassa äitinsä ja ex-tyttöystävänsä ja viedä heidät pubiin suojaan. Tästä alkaa verinen seikkailu josta huumoria ja suolenpätkiä ei puutu.

Elokuva parodioi Dawn of the Deadiä ja muita klassikkoelokuvia niin osuvasti että kipeää tekee. Elokuvat katsonut voi nähdä monia viittauksia esim. televiolähetykset ja pubiin linnottautuminen.

Näyttelijät onnistuvat rooleissaan todella hyvin. Esimerkiksi Shaunin kaveria esittävä Frost niin hyvin, että hahmo jota alussa todella inhoaa niin lopussa hänestä oppii pitämään.

Kuvaus on pääosin onnistunutta mutta aina vähän väliä ilmestyvät pikaleikkaukset ärsyttävät silmää. Musiikki on onnistunutta ja luo jännitystä.

Elokuva on loistava parodia George A. Romeron kauhuklassikoista, mutta lopussa se menee lähemmäs tavallista splatteria kuin parodiaa. Se kärsii myös pikaleikkauksista, mutta muilta osin elokuva on todella onnistunut.

Arvosteltu: 10.07.2008