Loistava filkka on yksi kauhuelokuvan merkkipaaluista!

20.5.2004 16:49

Alkuperäinen nimi:Frankenstein
Valmistusvuosi:1931

Kakkosen yökauhuelokuvien sarja loppui juuri, ja olen siitä enemmän kuin pahoillani. Mutta onneksi poikkesin erääseen DVD kauppaan, ja huomasin että näitä vanhoja mustavalkokauhiksia myytiin DVD versioina hyvinkin halpaan hintaan. Oi tätä autuutta! Frankenstein löysi tiensä hyllyyni, ja täytyy sanoa että hieno julkaisu hienosta leffasta.

Tri.Henry Frankenstein kaivaa apulaisensa Fritzin kanssa haudoista tuoreita ruumiita, ja varastaa niistä osia, joita tarvitsee kokeissaan. Ruumiinosista hän kokoaa ruumiin, jonka eräänä myrsky-yönä herättää eloon. Valitettavasti tilanne riistäytyy käsistä ja pian ”Frankensteinin hirviö” rynnii vapaana pitkin kyliä.

Frankenstein on yksi kauhuelokuvan merkkipaaluista, yhdessä mm. Draculan ja Muumion kanssa. Kumpaakin mustavalkoklassikkoa on filmatisoitu lukemattomia kertoja, mutta koskaan ei ole tainnut uusintaversio voittaa alkuperäistä. Toisaalta, Christopher Lee oli Draculana hyvinkin vakuuttava, muttei nyt puhuta siitä. Frankenstein on klassinen kauhuelokuva. Siinä on ränsistynyt, iso ja jylhä rakennus vuorilla, hullu nero, hirviö, kirkuva nainen, epäluuloinen ja pelokas kylä, huumoria (myös tahatonta), rakkaustarina ja ennenkaikkea niitä supertyylikkäitä mutta ei-enää-niin pelottavia kauhuskenejä. James Whale ohjaa loistavasti, ja näyttelijät ovat hyviä. Kuvat ovat kolkkoja ja komeita, ja elokuva sisältää jopa muutaman yllättävän vahvan kohtauksen, kuten se legendaarinen ja oikeastaan surullinen loppu myllyllä.

Minä en osaa olla kriittinen näitä vanhoja mustavalkokauhiksia kohtaan. En voi sille mitään. Ja Frankenstein on yksi parhaista kyseisen lajityypin edustajista, yhdessä Näkymättömän miehen kanssa. Loistavaa!

Arvosteltu: 20.05.2004