Loistava, elämänmakuinen ja viehkeä elämänkerta mielenkiintoisesta näyttelijättärestä.

11.7.2005 01:10

Alkuperäinen nimi:Norma Jean & Marilyn
Valmistusvuosi:1996

Marilyn Monroe, tuo Hollywoodin kulta-aikojen unohtumattomin ja valovoimaisin tähti koki surullisen kuuluisan kuolemansa unilääkkeiden yliannostukseen vain 36:n vuoden ikäisenä. Monille lienee varmasti tuttu tieto, ettei Marilyn saavuttanut lyhyessä, mutta sitäkin monisävyisemmässä elämässään koskaan onnea.

Norma Jean Dougherty oli nuori, kunnianhimoinen nainen, jonka unelma tulla arvostetuksi näyttelijäksi oli piahkoin toteutuva. Mutta samalla nuori Norma Jean teki jotain itselleen, hän kehitti itselleen toisen minän, persoonan, jonka kaikki nykypäivänä tuntevat, Marilyn Monroen. Tuo blondattu kaunotar pääsi sitten menestyksen makuun lahjattomuudestaan huolimatta. Mutta samalla kun Marilyn Monroe menestyi, muistutteli Norma Jean häntä kokoajan siitä, että hän ei ollut vielä onnellinen. Eikä Marilyn päässyt ikinä Norma Jeanista eroon.

Tämä 1996 valmistunut TV-elokuva sattui löytymään videohyllyjeni kätköistä ihan ostettuna kasettina ja tämä elokuva olikin minun ensimmäinen askeleeni kohti tuota uskomatonta kaunotarta. Mutta samalla kuin Marilyn vaikutti minuun, vaikutti minuun myös itse elokuva.

Tämä elokuva edustaa elämänkertaelokuvaa parhaimmillaan. Se kertoo täsmälleen tarinan siitä, jonka takia elokuvaa on alettu tehdä, ilman minkäänlaisia häiritseviä tekijöitä. Elokuva pitää kokoajan mielenkiinnon yllä ja 139:n minuuttin mahtuu uskomaton määrä niin hauskoja kuin surullisiakin hetkiä. Takautumat näytetään juuri oikeisiin aikoihin ja koko Marilynin elämä valloitetaan selkeästi ja totuuden mukaisesti, näkökulma huomioon ottaen.

Tekijätiimi oli tätä tehdessään ajantasalla ja ohjaaja on varsin taidokas kaveri. Roolisuorituksia elokuvassa on monia hyviä ja Mira Sorvino on lähes yhtä viehkeä kuin itse Marilyn.

Kokonaisuudessaan Norma Jean & Marilyn on loistava, elämänmakuinen ja viehkeä elämänkerta mielenkiintoisesta näyttelijättärestä, joka ei saavuttanut koskaan onnea. Se on taidokkaasti tehty ja siinä on myös sydäntä mukana, kuten jokaisessa elämänkerrassa pitäisikin olla. Jos koet Marilyn Monroen yhtään mielenkiintoiseksi, katsasta ehdottomasti tämä leffa ja mieti sitten tuoko kuuluisuus onnea. Epäonniset miessuhteet, ailahteleva mielenterveys ja lääkeriippuvuus maalasivat tämän kaunottaren elämää, eikä hän, Norma Jean selvinnyt siitä hengissä. Mutta Marilyn Monroe elää ja tulee aina elämään mielissämme, tai viimeistään Walk of Flamella maailman loppuun asti.

Loppuun vielä tämän elokuvan viisaimmat sanat:

Marilyn: ”Kukaan ei tule ikinä rakastamaan minua, Johnny”.
Johnny Hyde: ”Olet väärässä. Kun opit käyttämään valtaasi koko maailma jumaloi sinua. Paitsi ne, jotka tuntevat sinut henkilökohtaisesti.”

nimimerkki: Sano mitä sanot

Arvosteltu: 11.07.2005