Leffan selkäranka muodostuu irvailusta byrokratialle.

20.6.2001 01:25

Alkuperäinen nimi:Gridlock'd
Valmistusvuosi:1997

Katu-uskottava pläjäys Detroitin huumehemmoilusta. Leffan selkäranka muodostuu irvailusta byrokratialle. Kaksi pääheppua (Tupac Shakur ja Tim Roth) yrittävät päästä vieroitukseen ja homma ei lähde onnistumaan sitten millään. Paljon muitakin mutkia on matkassa, mutta jätettäköön ne kertomatta, jotta leffa kannattaa todeta itse.

En seuraa rap-musiikkia, mutta Tupac Shakurista olin jotain kuullut aiemmin. Löytäessäni tämän leffan ja huomatessani sen olleen Tupacin viimeisin ennen tämän traagista kuolemaa, päätin tarkistaa kenestä on kysymys. Äijähän vetää leffaroolia tosi asiallisesti. Meininki ei ole Will Smith tyylistä snobi-irvailua eikä Ice T tyylistä kovistelua vaan hepulla on oma rento katu-uskottava meininki. Tupac painii leffarintamalla aivan eri sarjassa noihin edellämainittuihin rap-tyyppeihin verrattuna. Musapuolesta en sano mitään, se ei nappaa yhtään kenenkään noiden kohdalla.

Leffan kansikotelossa kerrotaan tämän liikkuvan sarjassa kuin Trainspotting. No, onkai tässä jotain samaa jos tuolle linjalle lähtee. Gridlock’d ei ole kuitenkaan aivan niin yliampuva. Samoja elementtejä on mukana kuten musta huumori ja narkkarimenininki, mutta tuo ei ole riittävä peruste kyseiseen vertailuun. Tämä pläjäys on erilainen ja erottuu Trainspottingista omalla ainutlaatuisella tavallaan. Tuo onkin erään suomalaisen lehden (muka) sanomia hömpötyksiä, jolla yritetään kai vääntää rautalangasta mistä on kysymys.

Tässä on jokatapauksessa ehdottomasti tsekkaamisen arvoinen pläjäys. Itse ajattelin tarkistaa tulevaisuudessa muitakin leffoja joissa Tupac on näytellyt. Sen verran alkoi leffa ja äijä kiinnostamaan.

Arvosteltu: 20.06.2001