Kuvastaa 90-luvun leffoja loistavasti

13.8.2015 21:22

Alkuperäinen nimi:Se7en
Valmistusvuosi:1995

Alien kolmosen jälkeen ei uskoisi että David Fincheristä tulisi vielä yksi aikamme parhaista ohjaajista. Hänen uransa ponnahduslauta ja pelastaja oli kumminkin vuonna 1995 tehty Se7en. Leffa on monella tapaa yksi parhaista trillerileffoista että myöskin yksi 90-luvun parhaista tuotoksista. Leffa on kolmen mahtavan osan summa: nimittäin David Fincher hänen loistavalla ohjauksellaan, Kevin A. Walker säälimättömällä kässärillään, ja kaiken edustajana huikea näyttelytyö.

Leffa kertoo kahdesta etsivästä, Brad Pittin näyttelemästä Millsistä joka on nuori keltanokka poliisi ja Morgan Freemanin Somersetistä joka on vanhempi konkaripuolta edustava poliisi, joka on aikomassa eläkkeelle. Yhdessä he alkavat etsimään sarjamurhaajaa joka tappaa seitsemän kuolemansynnin perusteella.

Kevin A. Walker ja David Fincher olivat kuin luodut toisilleen tätä leffaa varten. Walker tekee raa’an ja häikäilemättömän käsikirjoituksen ja David Fincher ohjaa raakoja että häikäilemättömiä elokuvia. Voitaisiin jopa sanoa että Walker pelasti Fincherin uran. Fincherille on annettu niin kiven kova käsikirjoitus että hän pääsee vapaasti ”leikkimään” mukavuusalueellaan. Fincher kuvaa tämän elokuvan niin synkästi ja pelottavasti että kaupunkia luulisi helvetiksi maan päällä. Fincherille suuret aplodit tunnnelman luomisesta! Ja elokuvan juoni on kanssa niin nerokas ja jouhevasti kulkeva. Ja se loppukohtaus……..noh, katsokaa itse ja päätelkää sitten. Yksi elokuvahistorian parhaita!

Jos tämä oli Fincherille uran ponnahduslauta niin sitä se oli myös Brad Pittille. Niin loistava hän tässä oli! Myös Morgan Freeman tekee yhden uransa vaikuttavimmista rooleista. Mutta nyt päästään siihen todelliseen wow-tekijään, nimittäin Kevin Spacey John Doen elokuvan vihulaisen roolissa!!! Herranenaika sentään!!!!!! On se käsittämätön!! Ehdottomasti yksi minun henkilökohtaisesti lemppari näyttelijänsuorituksista. Hän näyttelee tätä raakaa mutta rauhallista neroa semmosella ammattitaidolla ja kokemuksella että hän varastaa koko shown!!! Hän on kerrassaan tajunnanräjäyttävän kova tässä roolissa! Sanoisin että Kevin Spaceyn mittavan uran ehdottomasti paras suoritus! Yksi parhaista vihollisista mitä on koskaan tuotu valkokankaille! Suuri kiitos kuuluu myös Walkerille joka kirjoitti tämän hahmon loistavasti!

Huonoja puolia ei oiken tahdo löytyvän tästä. Gwyneth Paltrowin hahmoa olisi voitu syventää enemmän ja musiikki olisi voinut olla mahtipontisempaa.

Tätä paremmaksi ei trillerileffa enää pääse. Kevin Andrew Walker antaa niin loistavan pohjan ohjaajille ja näyttelijöille ja onneksi he eivät myöskään petä. David Fincherin uran yksi parhaista tekeleistä. Brad Pittin yksi parhaista roolisuorituksista, sekä Morgan Freemanin ehkä uran paras osa ja Kevin Spaceyn ehdottomasti pankin räjäyttävä uskomaton roolisuoritus. Se7en kuvastaa synkkyydellään koko 90-lukua, sen ajan ehkä parhaalla ohjaajalla ja parhailla näyttelijöillä.

Arvosteltu: 13.08.2015